Poddziałanie 3.2.1 Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej
Nabór: RPWP.03.02.01-IZ-00-30-001/15 ( od 2015-12-31 do 2016-03-31 )

IZ WRPO 2014+ informuje, iż zgodnie z zapisami Regulaminu Konkursu Nr RPWP.03.02.01-IZ-00-30-001/15 dla Działania 3.2., Poddziałania 3.2.1 do wsparcia nie kwalifikują się projekty realizowane w budynkach użyteczności publicznej, w których ponad 15% powierzchni całkowitej służy prowadzeniu działalności gospodarczej lub celom mieszkaniowym.

 

IZ WRPO 2014+ wyjaśnia, iż warunek „15% powierzchni” nie odnosi się do ram czasowych. W związku z tym, nie ma znaczenia fakt w jakim czasie działalność gospodarcza jest prowadzona, użytkowany/wynajmowany jest lokal na cele mieszkaniowe, a jedynie sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej, wykorzystywania lokalu na cele mieszkaniowe.

Definicja budynku użyteczności publicznej: Poprzez budynki użyteczności publicznej należy rozumieć budynek przeznaczony na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej[1], opieki społecznej lub socjalnej, sportu, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych na cele mieszkalne np.: akademiki, internaty, bursy, domy zakonne, domy nauczycielskie oraz inne przeznaczone do okresowego pobytu ludzi.

Działalność gospodarczą interpretuje się jako oferowanie towarów lub świadczenie usług na rynku właściwym (zgodnie z orzecznictwem ETS). Wszelka działalność polegająca na oferowaniu towarów lub usług na określonym rynku jest działalnością gospodarczą”[2]. Tym samym np. najem sali gimnastycznej, najem klas w budynku szkoły w celu prowadzenia zajęć językowych, najem powierzchni w celu funkcjonowania sklepiku szkolnego traktowany jest jako działalność gospodarcza. W odniesieniu do przepisów UE wynikających z Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Artykuł 107, jeśli Gmina lub Szkoła wynajmują powierzchnie, to działają na rynku komercyjnie i są klasyfikowani do grupy przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Każdy projekt należy analizować indywidualnie pod kątem wystąpienia pomocy publicznej.

Mając na uwadze powyższe dopuszczalna jest termomodernizacja budynków, w których część powierzchni przeznaczona jest na prowadzenie działalności gospodarczej lub cele mieszkaniowe, ale części te nie podlegają dofinansowaniu i muszą być ujęte w kosztach niekwalifikowalnych. W takim przypadku koszty dotyczące sporządzenia dokumentacji jak i nadzoru inwestorskiego powinny być również podzielone proporcjonalnie na część kwalifikowalną i niekwalifikowalną (analogicznie jak w przypadku podziału kosztu dotyczącego termomodernizacji energetycznej budynku).

W przypadku budynku użyteczności publicznej, w którym powierzchnia na prowadzenie działalności gospodarczej lub służąca celom mieszkaniowym przekracza 15% całkowitej powierzchni budynku, cały obiekt nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach konkursu.

W przypadku budynku użyteczności publicznej, w którym powierzchnia na prowadzenie działalności gospodarczej lub służąca celom mieszkaniowym nie przekracza 15% całkowitej powierzchni budynku, wydatki kwalifikowalne nie obejmują wydatków ponoszonych na część związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej / wynajem mieszkania. Dlatego należy określić procentowy udział powierzchni związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej/wynajmem mieszkania w całkowitej powierzchni budynku. Następnie należy wg uzyskanej proporcji obniżyć wydatki kwalifikowalne.

 

 

Przykład I

Przedmiotem projektu jest budynek szkoły (budynek użyteczności publicznej), którego właścicielem jest Gmina. W szkole jest sklepik i mieszkanie dla nauczyciela oraz odbywa się wynajem sal dydaktycznych w godzinach pozalekcyjnych. W przypadku szkoły, ze względu na dwojaki charakter najmów w celu prowadzenia działalności gospodarczej, można go podzielić na permanentny (sklepik i mieszkanie) oraz czasowy (sale lekcyjne). W celu obliczenia procentu powierzchni, na której szkoła prowadzi działalność gospodarczą należy dodać powierzchnię od najmów permanentnych (sklepik,) oraz powierzchnię wynajmowanych czasowo sal dydaktycznych. Zsumowaną wielkość powierzchni należy podzielić przez powierzchnię całkowitą szkoły. W ten sposób wyliczona wartość wskazuje na odsetek powierzchni przeznaczonej na inne cele niż publiczne.

Powierzchnia całkowita szkoły – 2000 m²

Powierzchnia mieszkania – 60m²

Powierzchnia sklepiku – 20m²

Powierzchnia sal lekcyjnych wynajmowanych po godzinach pracy szkoły– 100 m²

Łączna powierzchnia przeznaczona na cele inne niż publiczne – 180 m² (9% powierzchni ogółem)

Koszt termomodernizacji szkoły – 1 200 000 PLN.

Koszt kwalifikowalny termomodernizacji ustalony zgodnie z Wytycznymi Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 w sprawie kwalifikowalności kosztów objętych dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego należy dodatkowo obniżyć o 9%, tzn. koszt kwalifikowalny dla tego projektu stanowić będzie wartość 91% kosztu termomodernizacji obiektu, adekwatnie do powierzchni przeznaczonej na cele publiczne - 91% powierzchni szkoły, 1820 m², tj.

1 200 000 PLN * 91%  = 1 092 000 PLN.

Następnie wartość kosztu kwalifikowalnego 1 092 000 PLN należy przemnożyć przez intensywność wsparcia dla Poddziałania 3.2.1 i w ten sposób otrzymamy maksymalną wielkość dotacji.

1 092 000 PLN * 85% = 928 000 PLN

928 000 PLN – maksymalna wielkość dotacji, o którą może aplikować Wnioskodawca.

W przypadku projektu obejmującego więcej niż 1 budynek użyteczności publicznej, odsetek powierzchni przeznaczonej na cele publiczne należy ustalić indywidualnie dla każdego z budynków, a następnie koszt kwalifikowalny termomodernizacji tego budynku przemnożyć przez odsetek powierzchni przeznaczonej na cele publiczne (jak w przykładzie poniżej). Tak ustalone koszty kwalifikowalne dla każdego z budynków należy zsumować i przemnożyć przez intensywność wsparcia dla Poddziałania 3.2.1, ustalając maksymalną dotację.

Przykład II

W przykładzie II oprócz budynku szkoły (wskazanego w przykładzie I) drugim budynkiem, podlegającym kompleksowej termomodernizacji w ramach projektu, jest budynek Urzędu Gminy, w którym na cele komercyjne wynajęte (charakter permanentny) jest pomieszczenie 80m² -  punkt ubezpieczeń.

Powierzchnia budynku UG – 1000 m²

Powierzchnia punktu ubezpieczeń – 80 m²

Łączna powierzchnia przeznaczona na cele inne niż publiczne – 80 m² (8% powierzchni ogółem)

Koszt termomodernizacji UG – 700 000 PLN.

W przypadku szkoły w związku ze wskazanymi wielkościami powierzchni do obliczenia wartości dofinansowania należy wziąć pod uwagę jako koszt kwalifikowalny wartość 91% kosztu termomodernizacji obiektu analogicznie do powierzchni przeznaczonej na cele publiczne - 91% powierzchni szkoły, 1 820 m², tj.

1 200 000 PLN * 91%  = 1092000 PLN

W przypadku UG, w związku ze wskazanymi wielkościami powierzchni, do obliczenia wartości dofinansowania należy wziąć pod uwagę jako koszt kwalifikowalny wartość 92% kosztu termomodernizacji obiektu analogicznie do powierzchni przeznaczonej na cele publiczne - 92% powierzchni szkoły, 920 m², tj.

700 000 PLN * 92%  = 644 000 PLN

Następnie określone wartości dla obu budynków tj. 1092000 oraz 644000 PLN należy dodać i zsumowaną wartość przemnożyć przez % dofinansowania.

1 092 000 + 644 000 = 1 736 000 PLN

Następnie

1 736 000 PLN * 85% = 1 475 600 PLN

1 475 600 PLN – maksymalna wielkość dotacji, o którą może aplikować Wnioskodawca w przypadku termomodernizacji dwóch budynków.

 


[1]Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu warunek „15% powierzchni” nie ma zastosowania do budynków ochrony zdrowia, ponieważ w obecnym konkursie są one całkowicie wykluczone są z możliwości wsparcia.

 

[2]DECYZJA KOMISJI z dnia 2 marca 2005 r. w sprawie programu pomocy realizowanego przez Włochy w celu restrukturyzacji instytucji zajmujących się kształceniem zawodowym (notyfikowana jako dokument nr C(2005).

 

IZ WRPO 2014-2020 informuje, że projekty termomodernizacyjne, kwalifikują się jako  projekty o charakterze infrastrukturalnym.  Pomimo tego, iż nie wymagają uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jak również nie wymagają dokonania zgłoszenia robót budowlanych, ani uzyskania pozwolenia na budowę należy złożyć:

  1. Załącznik do wniosku o dofinansowanie w ramach WRPO na lata 2014-2020 w zakresie OOŚ,
  2. Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 (wydawane przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, tj. RDOŚ)
  3. Deklarację właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną (wydawane przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, tj. RDOŚ),

 

W przypadku termomodernizowanego obiektu, który jest podłączony (przed i po termomodernizacji) do miejskiej sieci ciepłowniczej zasilanej ze źródeł o mocy powyżej 50 MW  można wyznaczyć redukcję emisji pyłu PM10 z uwzględnieniem sprawności odpylania  danego źródła ciepła.  Należy wówczas podać metodologię wyznaczenia redukcji emisji pyłu PM10.

Ostateczna ocena merytoryczna wniosku o dofinansowanie będzie odbywała się przez ekspertów zewnętrznych, którzy ocenią prawidłowość i zasadność przedstawionej metodologii wyznaczania redukcji emisji pyłu PM10.