Poddziałanie 6.4.1 Wsparcie aktywności zawodowej osób wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad małymi dziećmi
Nabór: RPWP.06.04.01-IZ-00-30-001/15 ( od 2015-11-23 do 2015-12-07 )

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu okres realizacji projektu nie może przekraczać 24 miesięcy.

Oczekiwany standard oraz ceny rynkowe najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów towarów i usług w ramach WRPO 2014+ przedstawiono w załączniku nr 8.13 do Regulaminu konkursu. Tym samym każde przekroczenie cen zawartych w przedmiotowym wykazie wymaga od Projektodawcy uzasadnienia w treści wniosku o dofinansowanie. W przeciwnym razie wydatki mogą zostać uznane za niekwalifikowalne.

Nie będą przyjmowane do dofinansowania projekty nadmiernie rozciągnięte w czasie, a przez to nieefektywne kosztowo, dlatego też działania projektowe powinny bezpośrednio następować po sobie, a każdy etap realizacji projektu powinien dotyczyć kompletnej grupy uczestników projektu. Ponadto zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu WRPO 2014+ Projektodawca zobowiązany jest do zachowania trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 w żłobkach, klubach dziecięcych i przez dziennego opiekuna, przez okres co najmniej 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu, określonej w umowie o dofinansowanie projektu.

Wsparcie w postaci aktywizacji zawodowej osób powracających, bądź wchodzących na rynek pracy po przerwie związanej z opieką nad dzieckiem do lat 3 (typ wsparcia nr 5) może być kierowane wyłącznie do osób bezrobotnych oraz biernych zawodowo pozostających poza rynkiem pracy ze względu na obowiązek opieki nad dziećmi do lat 3.

Dokumentacja konkursowa nie wyklucza z ubiegania się o dofinansowanie podmiotów, które prowadziły żłobek dofinansowany ze środków EFS w poprzednim okresie programowania PO KL.

 

W ramach konkursu można realizować wsparcie aktywności zawodowej osób wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad małymi dziećmi obejmujące tworzenie miejsc opieki nad dzieckiem do 3 roku życia w żłobkach i/lub klubach dziecięcych, (w tym wyposażenie i dostosowanie pomieszczeń na miejsca opieki nad dzieckiem) i dofinansowanie działalności bieżącej przez 12 miesięcy. Należy pamiętać
o spełnieniu kryterium dostępu Wsparcie w zakresie tworzenia nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 w formie żłobków, klubów dziecięcych lub dziennego opiekuna gwarantuje zwiększenie liczby miejsc opieki prowadzonych przez daną instytucję publiczną lub niepubliczną – w oparciu o całą treść wniosku o dofinansowanie weryfikowana będzie informacja dotycząca zwiększenia liczby miejsc opieki prowadzonych przez daną instytucję publiczną lub niepubliczną. W przypadku braku informacji na temat zwiększenia liczby miejsc opieki prowadzonych przez daną instytucję publiczną lub niepubliczną, IZ WRPO 2014+ odrzuca złożony w odpowiedzi na konkurs wniosek, w związku z niespełnieniem przez Wnioskodawcę kryterium dostępu. 

Celem działań projektowych Poddziałania 6.4.1 jest możliwość godzenia pracy z obowiązkami opiekuńczymi poprzez wzrost liczby miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 oraz wzrost poziomu zatrudniania osób sprawujących opiekę nad dzieckiem. Zakres wsparcia udzielonego w ramach Poddziałania 6.4.1 na rzecz upowszechnienia dostępu do opieki nad dzieckiem do lat 3 zawarty w Regulaminie konkursu nie obejmuje działań związanych z organizacją zajęć dodatkowych.

Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych oraz pkt. 3.1.1 Regulaminu konkursu, o dofinansowanie projektu ubiegać mogą się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej.

Wskaźniki dotyczące efektywności zatrudnieniowej dotyczą tylko tych projektów, które zakładają realizację instrumentów aktywizacji zawodowej. Pomiar efektywności zatrudnieniowej jest obowiązkowy tylko dla grup, które ostatecznie występują w projekcie. Wysokość wskaźnika uzależniona jest od grupy docelowej. Jeśli projekt nie zakłada profilowania wsparcia na konkretną grupę docelową wskaźnik efektywności zatrudnieniowej powinien być spełniony na poziomie 40 %. Natomiast jeśli w projekcie będą występowały osoby z niepełnosprawnością, wówczas wskaźnik dla tej grupy powinien wynosić co najmniej 20%, a w przypadku osób długotrwale bezrobotnych - co najmniej 30%. Projekt skierowany w całości do jednej grupy docelowej np. osób z niepełnosprawnością mierzy efektywność zatrudnieniową wyłącznie w odniesieniu do tej grupy. W sytuacji gdy projekt nie uwzględnia profilowania wsparcia na konkretną grupę docelową i uczestnik projektu wpisuje się w wiele kategorii (np. posiada cechę osoby z niepełnosprawnością oraz osoby długotrwale bezrobotnej) wówczas tę samą osobę wykazuje się we wszystkich kategoriach do których należy.

W przypadku nieosiągnięcia wskaźników założonych w projekcie, IZ WRPO 2014+ może podjąć decyzję o zastosowaniu reguły proporcjonalności zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.

Wskaźnik rezultatu bezpośredniego dotyczącego liczby osób, które powróciły na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem/wychowaniem dziecka, po opuszczeniu programu mierzy liczbę osób pracujących, które dzięki wsparciu otrzymanemu w ramach projektu powróciły na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem/wychowaniem dziecka w wyniku działań związanych z zapewnieniem miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. We wskaźniku należy wykazać osoby, które wróciły na rynek pracy po urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim. Co więcej, uwzględniane są osoby, które w dniu przystąpienia do projektu były pracujące (osoby pracujące zdefiniowane zostały we wskaźniku liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych wsparciem w programie w załączniku nr 1 do Regulaminu konkursu). Wskaźnik mierzony jest w trakcie realizacji projektu, niemniej informacje dotyczące statusu zatrudnienia powinny być weryfikowane do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie.

Zgodnie z zapisami pkt. 4.3. Regulaminu konkursu, kryterium dostępu numer 6 dotyczące nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 zostanie spełnione, jeśli Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie założy zwiększenie liczby miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 prowadzonych przez daną instytucję. W przeciwnym razie, IZ WRPO 2014+ odrzuca złożony w odpowiedzi na konkurs wniosek, w związku z niespełnieniem przez Wnioskodawcę przedmiotowego kryterium dostępu.

Zgodnie z zapisami pkt. 4.7. Regulaminu konkursu, odnośnie kryterium premiującego numer 2, Wnioskodawca otrzyma dodatkowe punkty za utworzenie miejsc w placówkach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w formie żłobków i/lub klubu dziecięcego i/lub zapewnienie opiekuna dziennego.

Zgodnie z załącznikiem 8.14 Regulaminu konkursu dotyczącym wykazu kategorii wydatków dla Poddziałania 6.4.1, nie ma możliwości sfinansowania zajęć dodatkowych, takich jak np. języki obce. Jednakże zgodnie z ww. załącznikiem istnieje możliwość sfinansowania, w ramach bieżącego funkcjonowania żłobka, wynagrodzenia osób, których zatrudnienie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania miejsca wychowania dzieci, w tym logopedy.

W ramach konkursu wsparcie skierowane jest wyłącznie do osób doświadczających trudności na rynku pracy w związku ze sprawowaną opieką nad dzieckiem do lat 3, w tym:

  • osób bezrobotnych lub biernych zawodowo pozostających poza rynkiem pracy ze względu na obowiązek opieki nad dziećmi do lat 3,
  • osób opiekujących się dziećmi do lat 3, którym w okresie opieki nad dzieckiem kończy się umowa o pracę, osób zatrudnionych na czas określony, pracujących będących w trakcie przerwy związanej z urlopem macierzyńskim, rodzicielskim lub wychowawczym,
  • do przedsiębiorców i pracodawców w zakresie wdrażania rozwiązań na rzecz godzenia życia zawodowego z prywatnym.

Uwzględniając powyższe, osoby, które wróciły do pracy po urlopie macierzyńskim/ojcowskim i w związku z tym posiadają problem z opieką nad małym dzieckiem, nie spełniają wymagań odnośnie grupy docelowej. Dopiero ich odejście na urlop wychowawczy spowoduje, iż ww. wymagania zostaną spełnione i będą mogły otrzymać wsparcie w ramach przedmiotowego konkursu.

Ocena zgodności projektów współfinansowanych z EFS z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn odbywa się na podstawie standardu minimum stanowiącego załącznik 8.17 do Regulaminu konkursu. We wniosku o dofinansowanie projektu istnieje obowiązek wskazania informacji niezbędnych do oceny, czy spełniony został standard minimum zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Ocenie pod kątem spełniania zasady równości szans kobiet i mężczyzn podlega cała treść wniosku o dofinansowanie projektu. Standard minimum składa się z 5 kryteriów oceny, dotyczących charakterystyki projektu a nie personelu zatrudnionego w żłobku.

Wniosek o dofinansowanie projektu nie musi uzyskać maksymalnej liczby punktów za każde kryterium standardu minimum (wymagane są co najmniej 3 punkty). Brak uzyskania co najmniej 3 punktów w standardzie minimum jest równoznaczny z odrzuceniem wniosku. Nie ma możliwości przyznawania części ułamkowych punktów za poszczególne kryteria w standardzie minimum. Każde kryterium oceny w standardzie minimum jest oceniane niezależnie od innych kryteriów oceny. Nie zwalnia to jednak od wymogu zachowania logiki konstruowania wniosku o dofinansowanie projektu. Wyjątki, co do których nie stosuje się standardu minimum mogą wynikać z profilu działalności wnioskodawców ze względu na ograniczenia statutowe oraz zamkniętej rekrutacji. Zaleca się, aby w przypadku projektów, które należą do wyjątków, również zaplanować działania zapewniające przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn - pomimo iż nie będą one przedmiotem oceny za pomocą kryteriów oceny ze standardu minimum.

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn nie polega na automatycznym objęciu wsparciem 50% kobiet i 50% mężczyzn w projekcie, ale na odwzorowaniu istniejących proporcji płci w danym obszarze lub zwiększaniu we wsparciu udziału grupy niedoreprezentowanej.

Należy również zwrócić uwagę, iż grupą docelową w ramach Poddziałania 6.4.1 nie jest personel zatrudniony w żłobku ale osoby bezrobotne oraz bierne zawodowo pozostające poza rynkiem pracy ze względu na obowiązek opieki nad dziećmi do lat 3, osoby opiekujące się dziećmi do lat 3, którym w okresie opieki nad dzieckiem kończy się umowa o pracę, osoby zatrudnione na czas określony, pracujące będące w trakcie przerwy związanej z urlopem macierzyńskim, rodzicielskim lub wychowawczym, oraz przedsiębiorcy i pracodawcy w zakresie wdrażania rozwiązań na rzecz godzenia życia zawodowego z prywatnym.

Ocena wniosków o dofinansowanie projektów zgodnie ze standardem minimum stanowi zawsze indywidualną ocenę osoby jej dokonującej. Ocena prowadzona jest na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie projektu oraz wiedzy i doświadczenia osoby oceniającej.

Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, iż zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu w ramach Poddziałania 6.4.1 wsparcie ma się przyczyniać do wzrostu liczby miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 oraz zatrudnialności osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3, w szczególności kobiet. Ponoszenie wydatków na dostosowanie istniejących miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 zwłaszcza do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, może mieć miejsce wyłącznie w zakresie bezpośrednio wynikającym z diagnozy potrzeb konkretnych dzieci i stopnia niedostosowania placówki. W związku z powyższym w ramach Poddziałania 6.4.1 istnieje możliwość dostosowania miejsca opieki do potrzeb konkretnego dziecka z niepełnosprawnością, które jest już objęte opieką w żłobku. Ponadto na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb Projektodawca może również dostosować istniejące miejsca opieki tak aby mogły z nich korzystać dzieci z niepełnosprawnościami.

Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, iż utworzony żłobek lub klub dziecięcy musi spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2014 r., poz. 925). Dostosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami musi wynikać z konkretnych potrzeb w tym zakresie. 

Kryteria dostępu są obowiązkowe dla wszystkich Wnioskodawców i podlegają weryfikacji podczas oceny formalnej (jeśli dotyczy) i merytorycznej wniosku. Projekty, które nie spełniają kryteriów dostępu, są odrzucane na etapie oceny formalnej - jeżeli weryfikacja wybranych kryteriów dostępu dokonywana jest na etapie oceny formalnej lub na etapie oceny merytorycznej - jeżeli weryfikacja wybranych kryteriów dostępu dokonywana jest na etapie oceny merytorycznej. Na podstawie zapisów w punkcie 4.3 (kryteria dostępu) do Regulaminu konkursu ocenia się, czy dane kryterium jest spełnione, nie spełnione lub też czy nie dotyczy danego projektu. Ocenie podlegają tylko wymagane kryteria dostępu oraz kryteria dotyczące typu wsparcia zaplanowanego przez Wnioskodawcę. W związku z powyższym kryterium dotyczące efektywności zatrudnieniowej będzie dotyczyło jedynie 5 typu wsparcia zakładającego aktywizację zawodową osób powracających, bądź wchodzących na rynek pracy po przerwie związanej z opieką nad dzieckiem do lat 3.

Zgodnie z załącznikiem 8.2 (Typy projektów możliwe do realizacji w ramach Poddziałania 6.4.1) do Regulaminu konkursu typ projektu: projekt ukierunkowany na trwały udział kobiet w zatrudnieniu i rozwój ich kariery zawodowej ma na celu zwiększenie trwałego udziału kobiet w zatrudnieniu, a tym samym zwalczanie feminizacji ubóstwa, zmniejszenie podziału ze względu na płeć i zwalczanie stereotypów dotyczących płci na rynku pracy, upowszechnienie godzenia życia zawodowego i prywatnego oraz równego podziału obowiązków związanych z opieką pomiędzy mężczyznami i kobietami. Wnioskodawca wybiera powyższy typ projektu jedynie w sytuacji, kiedy w ramach projektu będzie realizował ww. działania.

Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, iż zgodnie z Regulaminem konkursu w niniejszym konkursie nie zezwala na stosowanie stawek jednostkowych w ramach uproszczonych metod rozliczania wydatków. Jednocześnie w przypadku projektów, w których wartość wkładu publicznego nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości 100 000 Euro stosowanie uproszczonej metody rozliczania wydatków, tj. kwot ryczałtowych jest obligatoryjne. W przedmiotowym zakresie wkład publiczny niezbędny do wyliczenia ww. kwoty należy rozumieć jako wszystkie środki publiczne w projekcie, a więc sumę dofinansowania (środki EFS + dotacja celowa z budżetu państwa) wraz z wkładem własnym beneficjenta pochodzącym ze środków publicznych np. jst.

W ramach konkursu źródłem wkładu własnego Wnioskodawcy mogą być środki jednostek samorządu terytorialnego z zastrzeżeniem, iż zgodnie z Wytycznymi zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków w projekcie. Podmioty o których mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, prowadzące żłobek lub klub dziecięcy, lub zatrudniające dziennych opiekunów mogą otrzymać na każde dziecko objęte opieką w żłobku lub klubie dziecięcym, lub przez dziennego opiekuna dotację celową z budżetu gminy. Wysokość i zasady ustalania oraz rozliczania dotacji celowej, określa rada gminy w drodze uchwały.

Utworzenie miejsca opieki poprzez dofinansowanie usług niań będzie stwierdzane na podstawie kserokopii umowy uaktywniającej przedstawianej przez rodzica.

Celem działań projektowych Poddziałania 6.4.1 Wsparcie aktywności zawodowej osób wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad małymi dziećmi jest możliwość godzenia pracy z obowiązkami opiekuńczymi poprzez wzrost liczby miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 oraz wzrost poziomu zatrudnienia osób sprawujących opiekę nad dzieckiem. Zatem możliwe jest również utworzenie żłobka, jeśli jest taka potrzeba. Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych w ramach przedmiotowego Poddziałania, wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 350 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. W przypadku realizacji wyłącznie typu 1 projektu albo typu 1 łącznie z typem 2 i/lub 5, wartość wydatków w ramach cross-financingu może zostać zwiększona o 5%, zatem łączna wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych oraz cross-financingu ostatecznie może zostać zwiększona do 15% wartości projektu. W przypadku projektów współfinansowanych z EFS cross-financing obejmuje wyłącznie: zakup nieruchomości, infrastruktury na stałe przytwierdzonej do nieruchomości oraz dostosowanie lub adaptacje (prace remontowo – wykończeniowe) budynków i pomieszczeń. W ramach Podziałania 9.1.2 Infrastruktura społeczna istnieje możliwość uzyskania wsparcia inwestycji z zakresu tworzenia i funkcjonowania podmiotów wsparcia dziennego dzieci (w tym miejsca opieki nad dziećmi do lat 3, takich jak: żłobki, kluby dziecięce, oddziały żłobkowe) oraz działań na rzecz zwiększenia liczby miejsc w istniejących instytucjach (wyposażenie, dostosowanie, adaptacja, w uzasadnionych przypadkach budowa nowych obiektów).

W momencie podjęcia przez osobę aktywizowaną zatrudnienia może ona nadal korzystać ze wsparcia w postaci niani. Należy jednak zaznaczyć, iż koszty wynagrodzenia oraz składek na ubezpieczenie społeczne niani sprawującej opiekę nad dzieckiem, zgodnie z umową o świadczeniu usług oraz zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 są finansowane przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Dodatkowo, w przypadku osób zatrudnionych, świadczących usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej lub prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, koszty składek na ubezpieczenia społeczne pokrywane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zgodnie z ww. ustawą nie są objęte dofinansowaniem w ramach projektu.

Instytucja Organizująca Konkurs uważa, że nawiązanie współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego ułatwi realizację projektów oraz korzystnie wpłynie na utrzymanie placówek zapewniających opiekę dzieciom do lat 3 po zakończeniu realizacji projektu. W tego typu projektach nacisk kładziony jest na trwałość oraz możliwość kontynuacji projektu w danej społeczności lokalnej. Ponadto stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z późn. zm.) zakładanie i utrzymanie żłobków należy do zadań własnych gminy. Jednocześnie w zamyśle Instytucji Zarządzającej WRPO 2014+ było, aby działalność powstałych żłobków wykraczała poza okres realizacji projektu i okres trwałości wpisując się możliwie na stałe w funkcjonowanie placówek zapewniających opiekę dzieciom do lat 3 na terenie danego obszaru. Liczba punktów możliwych do uzyskania przy spełnieniu niniejszego kryterium wynosi 10 punktów.

Zakłada ono skuteczny powrót na rynek pracy możliwy dzięki kompleksowemu wsparciu, tj. oprócz zapewnienia miejsca opieki nad dzieckiem, ważna jest także aktywizacja osób pozostających bez zatrudnienia. Liczba punktów możliwych do uzyskania przy spełnieniu niniejszego kryterium wynosi:

  • 5 punktów w przypadku aktywizacji zawodowej 30-39% uczestników projektu,
  • 10 punktów w przypadku aktywizacji zawodowej 40-49% uczestników projektu,
  • 15 punktów w przypadku aktywizacji zawodowej 50% i więcej uczestników projektu.

Aktywizacja zawodowa opiekunów dzieci (rodziców) do lat 3 może być skierowana jedynie do osób bezrobotnych lub osób biernych zawodowo pozostających poza rynkiem pracy ze względu na obowiązek opieki nad dziećmi do lat 3. Jednocześnie należy podkreślić, że realizowane wsparcie możliwe jest wyłącznie jako element projektu wskazanego w ppkt. 1 i/lub 3 w pkt. 1.1.2 Regulaminu konkursu. Spełnienie niniejszego kryterium będzie podlegało ocenie przez Komisję Oceny Projektów podczas oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie. Beneficjent powinien informację o planowanym spełnieniu niniejszego kryterium zawrzeć w stosownych wskaźnikach. Ponadto należy pamiętać, że zatrudniony przez Beneficjenta personel projektu nie stanowi uczestników projektu, a także osoby zatrudnione do opieki nad dziećmi powinny spełniać wymogi o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r. Poz. 1457, z późn. zm.).

Udzielenie wsparcia w ramach projektów aktywizacji zawodowej każdorazowo jest poprzedzone identyfikacją potrzeb uczestnika projektu (w tym m.in. poprzez diagnozowanie potrzeb szkoleniowych, możliwości doskonalenia zawodowego) oraz opracowaniem lub aktualizacją dla każdego uczestnika projektu Indywidualnego Planu Działania, o którym mowa w  art. 2 ust. 1 pkt 10a i art. 34a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub innego dokumentu pełniącego analogiczną funkcję. Wsparcie udzielane w ramach projektów jest dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektów, wynikających z ich aktualnego stanu wiedzy, doświadczenia, zdolności i przeciwwskazań do wykonywania danego zawodu. Ponadto aktywizacja zawodowa nie może uwzględniać takich instrumentów jak: dotacje/pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej, subsydiowane zatrudnienie oraz wyposażenie i doposażenie stanowiska pracy.

Rozdział 3 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r., poz. 457 z późn. zm.) reguluje kwestie związane z rejestrem żłobków i klubów dziecięcych.
W myśl niniejszej regulacji Beneficjent powinien złożyć do właściwego ze względu na miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Treść takiego wniosku wynika z art. 27 ust. 3 oraz 28 ust. 1 ustawy. Należy jednak zwrócić uwagę, że oświadczenia, które składane są w powyższym wniosku, dotyczą jedynie niektórych materialnych warunków podjęcia i wykonywania działalności obejmującej opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3. Oznacza to w szczególności, że regulacja zawarta w powyższych przepisach nie wyłącza obowiązku złożenia oświadczenia odnoszącego się do spełnienia pozostałych wymogów prowadzenia działalności w formie żłobka lub klubu dziecięcego, stosownie do art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 584 z późn. zm.). Za taką interpretacją przemawia również brzmienie art. 31 ust. 1 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, który przewiduje, że odmawia się wpisu do rejestru w przypadku, gdy podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego. Mowa tu również o warunkach wynikających z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2014 r., poz. 925).

W związku z powyższym Beneficjent będzie mógł skutecznie dokonać wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych po spełnieniu wszelkich wymogów lokalowych i sanitarnych. Dlatego biorąc to pod uwagę IZ WRPO 2014+ nie będzie wymagała od Projektodawcy dokonania wpisu do przedmiotowego rejestru do dnia podpisania umowy o dofinansowanie, gdyż z przyczyn formalnych może to nie być możliwe. Beneficjent składając wniosek o dofinansowanie zobowiązuje się do uzyskania takiego wpisu. Natomiast fakt jego dokonania weryfikowany będzie w trakcie realizacji projektu.

Przedsiębiorcy w ramach nowoutworzonej działalności gospodarczej mogą stosować dowolną formę zatrudnienia pracowników, np. umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, samozatrudnienie. Dokumentacja konkursowa nie obliguje do zatrudnienia pracownika w rozpoczętej działalności gospodarczej, a co za tym idzie  ich prawnych form zatrudnienia. Jednocześnie należy podkreślić, iż szacując wartość docelową wskaźnika rezultatu bezpośredniego Liczba utworzonych miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej należy w ramach wskaźnika wykazać jedynie pracowników zatrudnionych przez te osoby na podstawie umowy o pracę (w rozumieniu Kodeksu pracy). Należy wykazać wszystkich pracowników zatrudnionych przez uczestników projektu w okresie do 12 miesięcy od dnia uzyskania przez uczestnika wsparcia finansowego z EFS. W ramach wskaźnika wykazuje się również osoby, które po otrzymaniu środków z EFS na założenie własnej firmy podjęły działalność gospodarczą (na podstawie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej widniejącej np. na zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej). We wskaźniku nie należy wykazywać uczestników, którzy zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej przed upływem okresu dwunastu miesięcy.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu wnioski o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania 6.4.1 Wsparcie aktywności zawodowej osób wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad małymi dziećmi mogą składać wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej, czyli między innymi przedsiębiorcy (np. mikro, małe, średnie, duże przedsiębiorstwa, uczelnie prywatne), organizacje pozarządowe (np. fundacje, stowarzyszenia) lub instytucje publiczne (np. jednostki samorządu terytorialnego, placówki kulturalne i oświatowe). W związku z powyższym osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub oświatowej nie otrzymają bezpośrednio dofinansowania i nie są uprawnione do składania wniosku o dofinansowanie, ale mogą uczestniczyć w projekcie w ramach konkursu 6.3.1, stanowiąc grupę docelową, o ile spełniają jej wymagania określone w Regulaminie konkursu

Komisja Oceny Projektów dokonuje oceny wniosku o dofinansowanie projektu pod względem formalnym oraz merytorycznym. Beneficjent we wniosku o dofinansowanie projektu – planując działania polegające na wyposażeniu i dostosowaniu pomieszczeń lub odpowiedniej adaptacji pomieszczeń do prowadzenia żłobka/klubu dziecięcego – zobowiązuje się jedynie do spełnienia wszelkich wymogów lokalowych i sanitarnych. Natomiast fakt uzyskania wymaganych prawem zezwoleń, wpisów do rejestru czy odbiorów technicznych weryfikowany jest w trakcie realizacji projektu.

Wskaźnik Liczba osób pracujących, którym zapewniono opiekę nad dzieckiem do lat 3 mierzy liczbę osób pracujących, w tym prowadzących działalność na własny rachunek, którym zapewniono opiekę nad dzieckiem do lat 3 poprzez utworzenie miejsc w żłobkach, klubach dziecięcych, u dziennych opiekunów. Wskaźnik odnosi się do utworzonego miejsca (a nie utworzonych punktów opieki), tj. miejsca opieki nad jednym dzieckiem. Powyższy wskaźnik będzie dotyczył osób opiekujących się dziećmi do lat 3, którym w okresie opieki nad dzieckiem kończy się umowa o pracę, osób zatrudnionych na czas określony, pracujących będących w trakcie przerwy związanej z urlopem macierzyńskim, rodzicielskim lub wychowawczym – zgodnie z wymaganiami dotyczącymi grupy docelowej. 

Wskaźnik Liczba osób opiekujących się dziećmi w wieku do lat 3 objętych wsparciem w programie mierzy liczbę osób opiekujących się dziećmi w wieku do lat trzech, które otrzymały bezpośrednie wsparcie Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zapewnienia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 oraz, w przypadku gdy wynika to ze zdiagnozowanych potrzeb, osób pozostających bez zatrudnienia (diagnoza opcjonalna) - w zakresie aktywizacji zawodowej. W związku z powyższym nie ma znaczenia status osoby na rynku pracy, aby wykazać ją w powyższym wskaźniku. 

W punkcie 3.5.3.1 Przewidywana liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach projektu i ich status wniosku o dofinansowanie projektu należy wpisać przewidywaną liczbę osób, które zostaną objęte wsparciem w ramach projektu, z uwzględnieniem wskazanych kategorii. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 bezpośrednie wsparcie uczestnika – osoby/podmiotu bezpośrednio korzystającego z interwencji EFS – to wsparcie, na które zostały przeznaczone określone środki, świadczone na rzecz konkretnej osoby/podmiotu, prowadzące do uzyskania korzyści przez uczestnika (np. nabycia kompetencji, podjęcia zatrudnienia). Za rozpoczęcie udziału w projekcie, co do zasady, uznaje się przystąpienie do pierwszej formy wsparcia w ramach projektu. Niemniej, dopuszcza się, aby moment rozpoczęcia udziału w projekcie był zbieżny z momentem zrekrutowania do projektu – gdy charakter wsparcia uzasadnia prowadzenie rekrutacji na wcześniejszym etapie realizacji projektu.

W związku z powyższym Projektodawca w tym punkcie wykazuje bezrobotnych, osoby bierne zawodowo i pracujących, których wsparcie będzie finansowane w ramach projektu. W punkcie 3.5.3.1 nie są wykazywane dzieci, ponieważ nie są grupą docelową w ramach konkursu nr RPWP.06.04.01-IZ-00-30-001/15.

Wskaźnik Liczba osób, które powróciły na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem/wychowaniem dziecka, po opuszczeniu programu mierzy liczbę osób pracujących, które dzięki wsparciu otrzymanemu w ramach projektu powróciły na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem/wychowaniem dziecka w wyniku działań związanych z zapewnieniem miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. We wskaźniku uwzględniane są osoby, które w dniu przystąpienia do projektu były pracujące. W tym samym miejscu należy wykazać osoby, które wróciły na rynek pracy po urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim. Osoby pracujące definiowane są jak we wskaźniku liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych wsparciem w programie. Wskaźnik mierzony jest w trakcie realizacji projektu, niemniej informacje dotyczące statusu zatrudnienia mogą być weryfikowane do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie. Osoby Pracujące to osoby w wieku 15 lat i więcej, które wykonują pracę, za którą otrzymują wynagrodzenie, z której czerpią zyski lub korzyści rodzinne lub osoby posiadające zatrudnienie lub własną działalność, które jednak chwilowo nie pracowały ze względu na np. chorobę, urlop, spór pracowniczy czy kształcenie się lub szkolenie.

Dodatkowo zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 uczestnika projektu należy poinformować m.in. o obowiązku przekazania danych po zakończeniu projektu potrzebnych do wyliczenia wskaźników rezultatu bezpośredniego (np. status na rynku pracy, udział w kształceniu lub szkoleniu) do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie oraz możliwości przyszłego udziału w badaniu ewaluacyjnym.

W związku z powyższym wskaźnik liczba osób, które powróciły na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem/wychowaniem dziecka, po opuszczeniu programu mierzony jest na poziomie projektu, na podstawie danych przekazanych przez uczestnika projektu np. w formie oświadczenia. Ponadto Beneficjent może w oświadczeniu zawrzeć zapis dotyczący pouczenia o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą. Natomiast nie zostały określone minimalne wymagania dotyczące okresu zatrudnienia czy też formy zatrudnienia.

W przypadku projektów współfinansowanych z EFS cross-financing może dotyczyć wyłącznie: zakupu nieruchomości, zakupu infrastruktury (przy czym poprzez infrastrukturę rozumie się elementy nieprzenośne, na stałe przytwierdzone do nieruchomości, np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku) oraz dostosowania lub adaptacji (prace remontowo-wykończeniowe) budynków i pomieszczeń. W związku z powyższym, wydatek dotyczący wynajmu pomieszczeń nie wpisuje się w przedmiotową kategorię wydatków.

Wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 350 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. Niemniej jednak, w przypadku realizacji wyłącznie typu 1 projektu, tj. tworzenie miejsc opieki nad dzieckiem do 3 roku życia w żłobkach i/lub klubach dziecięcych albo typu 1 łącznie z typem 2 tj. wydłużenie czasu pracy żłobków, klubów dziecięcych i/lub 5, aktywizacja zawodowa osób powracających, bądź wchodzących na rynek pracy po przerwie związanej z opieką nad dzieckiem do lat 3, z wyłączeniem dotacji/pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej, subsydiowanego zatrudnienia oraz wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy wartość wydatków w ramach cross-financingu oraz środków trwałych – łącznie - może zostać zwiększona do 15% wartości projektu.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020 pomoc de minimis dla przedsiębiorcy może być przeznaczona w szczególności na:

  • pokrycie kosztów uczestnictwa w szkoleniu przedsiębiorcy lub personelu przedsiębiorstwa delegowanego na szkolenie, zgodnie z zakresem określonym
    w art. 31 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, z wyłączeniem szkoleń, których obowiązek przeprowadzenia wynika z przepisów prawa;
  • pokrycie kosztów doradztwa lub innych usług o charakterze doradczym lub szkoleniowym wspierających rozwój przedsiębiorcy;
  • subsydiowanie zatrudnienia pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji, pracowników znajdujących się w bardzo niekorzystnej sytuacji, pracowników niepełnosprawnych lub innych kategorii pracowników;
  • doposażenie lub wyposażenie stanowiska pracy;
  • refundację dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników niepełnosprawnych wskazanych w art. 34 ust. 2 lit. a–e rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
  • zakup środków trwałych w ramach projektu;
  • bezzwrotną pomoc finansową na rozpoczęcie działalności gospodarczej;
  • tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju przedsiębiorczości przy wykorzystaniu instrumentów finansowych, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności
    i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.).

Beneficjent sporządzając projekt musi przeanalizować czy wydatki wpisują się powyższe zapisy i czy projekt spełnia przesłanki pomocy publicznej. Natomiast IZ może ustalić czy w danym przypadku występuje pomoc publiczna dopiero na etapie oceny wniosku o dofinansowanie przez Komisję Oceny Projektów.

Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, umowa uaktywniająca powinna być zawarta pomiędzy rodzicami (rodzicem samotnie wychowującym dziecko) a nianią. Projektodawca może natomiast wesprzeć rodziców w znalezieniu odpowiedniej niani dla dziecka, w skonstruowaniu ww. umowy. Do obowiązków projektodawcy należeć będzie również przekazanie środków finansowych rodzicom (rodzicowi samotnie wychowującym dziecko) na pokrycie wynagrodzenia niani. W związku z tym, działając w oparciu o ww. ustawę nie ma możliwości zawarcia umowy trójstronnej między rodzicem, nianią oraz Projektodawcą.

Wnioskodawca na etapie pisania wniosku o dofinansowanie nie musi wskazywać adresu żłobka, który zostanie utworzony we wniosku o dofinansowanie. Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu projekt musi być realizowany na terytorium województwa wielkopolskiego.

W ramach 6 typu wsparcia istnieje możliwość utworzenia żłobka w firmie, jeśli jest taka potrzeba. Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu rezultatem wsparcia przedsiębiorców i pracodawców w stosowaniu rozwiązań na rzecz godzenia życia zawodowego z prywatnym jest aktywizacja zawodowa bądź pomoc w utrzymaniu zatrudnienia osób opiekujących się dzieckiem do lat 3, w tym opracowanie strategii w zakresie stosowania elastycznych form i czasu pracy, wdrażanie form organizacji pracy, takich jak np. telepraca, zakup niezbędnego wyposażenia. Jednocześnie IZ WRPO 2014+ informuje, iż 6 typ wsparcia może występować wyłącznie jako element 1 i/lub 3 typu projektu.

W ramach konkursu wsparcie skierowane jest wyłącznie do osób doświadczających trudności na rynku pracy w związku ze sprawowaną opieką nad dzieckiem do lat 3, w tym:

  • osób bezrobotnych lub biernych zawodowo pozostających poza rynkiem pracy ze względu na obowiązek opieki nad dziećmi do lat 3,
  • osób opiekujących się dziećmi do lat 3, którym w okresie opieki nad dzieckiem kończy się umowa o pracę, osób zatrudnionych na czas określony, pracujących będących w trakcie przerwy związanej z urlopem macierzyńskim, rodzicielskim lub wychowawczym,
  • do przedsiębiorców i pracodawców w zakresie wdrażania rozwiązań na rzecz godzenia życia zawodowego z prywatnym.

Należy jednak pamiętać, iż osoby, które wróciły do pracy po urlopie macierzyńskim, rodzicielskim lub wychowawczym i w związku z tym doświadczają problemu z opieką nad małym dzieckiem, nie spełniają wymagań odnośnie grupy docelowej. Dopiero ich odejście na urlop wychowawczy spowoduje, iż ww. wymagania zostaną spełnione i będą mogły otrzymać wsparcie w ramach przedmiotowego konkursu. Ponadto objęcie wsparciem osób bezrobotnych jest obowiązkowe jedynie w przypadku aktywizacji zawodowej osób powracających, bądź wchodzących na rynek pracy po przerwie związanej z opieką nad dzieckiem do lat 3. W pozostałych typach wsparcia nie ma takiego obowiązku.

Zgodnie z punktem 6.5.3. Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 zasady konkurencyjności nie stosuje się do zamówień publicznych, których przedmiotem są dostawy i usługi określone w art. 4 ustawy Pzp, z wyjątkiem dostaw i usług określonych w art. 4 pkt. 8 ustawy Pzp, przy czym do dostaw i usług określonych w art. 4 pkt 3 lit. i, w zakresie zamówień publicznych, których przedmiotem jest nabycie innych praw do nieruchomości, w szczególności dzierżawy i najmu, nie stosuje się zasady konkurencyjności pod warunkiem braku powiązań, o których mowa w pkt 8 ww. Wytycznych.

Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych w ramach przedmiotowego Poddziałania, wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 350 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. W przypadku realizacji wyłącznie typu 1 projektu albo typu 1 łącznie z typem 2 i/lub 5, wartość wydatków w ramach cross-financingu może zostać zwiększona o 5%, zatem łączna wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych oraz cross-financingu ostatecznie może zostać zwiększona do 15% wartości projektu. W przypadku projektów współfinansowanych z EFS cross-financing obejmuje wyłącznie: zakup nieruchomości, infrastruktury na stałe przytwierdzonej do nieruchomości oraz dostosowanie lub adaptacje (prace remontowo – wykończeniowe) budynków i pomieszczeń. Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu w ramach projektów ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 możliwe jest dostosowanie pomieszczeń do potrzeb dzieci, w tym do wymogów budowlanych, sanitarno-higienicznych, bezpieczeństwa przeciwpożarowego, organizacja kuchni, stołówek, szatni zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania itp. Powyższe koszty mogą być ponoszone również na dostosowanie budynku wynajmowanego. Należy jednak pamiętać, iż Projektodawca zobowiązany jest do zachowania trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 w żłobkach, klubach dziecięcych i przez dziennego opiekuna, przez okres co najmniej 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu, określonej w umowie o dofinansowanie projektu. Trwałość powinna być rozumiana, jako gotowość miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 do świadczenia usług w ramach utworzonych w projekcie miejsc opieki. IZ RPO weryfikuje spełnianie powyższego warunku, po upływie okresu wskazanego w umowie o dofinansowanie projektu.

W ramach konkursu źródłem wkładu własnego Wnioskodawcy mogą być środki jednostek samorządu terytorialnego z zastrzeżeniem, iż zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków w projekcie. Podmioty o których mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, prowadzące żłobek lub klub dziecięcy, lub zatrudniające dziennych opiekunów mogą otrzymać na każde dziecko objęte opieką w żłobku lub klubie dziecięcym, lub przez dziennego opiekuna dotację celową z budżetu gminy. Wysokość i zasady ustalania oraz rozliczania dotacji celowej, określa rada gminy w drodze uchwały.

Źródłem wkładu własnego w ramach projektu mogą być  środki pochodzące z opłat pobranych od rodziców dzieci. Należy zaznaczyć jednak, iż w ramach projektu niedozwolone jest podwójne finansowanie, tj. finansowanie tych samych wydatków w ramach działalności żłobka/klubu dziecięcego z różnych źródeł (dofinansowanie projektu w ramach WRPO 2014+, opłaty rodziców, inne). 

Miejsce opieki nad dzieckiem do 3 roku życia utworzone w ramach projektu w żłobku może być dofinansowane ze środków gminy pod warunkiem, że nie zachodzi podwójne finansowanie wydatków w projekcie. W związku z powyższym należy dokładnie oddzielić wydatki, które będą finansowane w ramach projektu od wydatków finansowanych ze środków jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 wskaźniki produktu dotyczą realizowanych działań w projekcie. Produkt stanowi wszystko, co zostało uzyskane w wyniku działań współfinansowanych z EFS. Są to zarówno wytworzone dobra, jak i usługi świadczone na rzecz uczestników podczas realizacji projektu. Wskaźniki produktu odnoszą się do osób lub podmiotów objętych wsparciem. W związku z powyższym system ppoż. zakupiony w ramach projektu, co do zasady nie powinien być wykazywany we wskaźnikach produktu.

Zgodnie z zapisami Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 zatwierdzone w dniu 22 lipca 2015 r. kryterium efektywności zatrudnieniowej odnosi się do odsetka osób, które podjęły pracę w okresie do trzech miesięcy następujących po dniu, w którym zakończyły udział w projekcie. Pomiaru kryterium efektywności zatrudnieniowej uczestników należy dokonywać w momencie podjęcia pracy, ale nie później niż po upływie trzech miesięcy od zakończenia udziału
w projekcie, a w przypadku niepodjęcia pracy przez uczestnika projektu - nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy, następujących po dniu zakończenia udziału w projekcie. Przez trzy miesiące należy rozumieć okres co najmniej 90 dni kalendarzowych. Kryterium efektywności zatrudnieniowej w przypadku stosunku pracy należy uznać za spełnione jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony na nieprzerwany okres (tj. okres zatrudnienia musi być ciągły, bez przerw – wyjątek stanowią dni świąteczne, które nie są traktowane jako przerwy w zatrudnieniu) co najmniej trzech miesięcy, przynajmniej na ½ etatu. Niemniej, w przypadku uczestników, którzy podjęli działalność gospodarczą okres monitorowania (tj. trzy miesiące) jest uzależniony od momentu rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej. Tym samym, jeżeli uczestnik w okresie trzech miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie podejmie działalność gospodarczą, osobę tę można wykazać w kryterium dopiero w momencie upływu trzech miesięcy prowadzenia firmy. Ponadto należy pamiętać, iż wskaźnik efektywności zatrudnieniowej w stosunku do wszystkich uczestników objętych aktywizacją zawodową w projekcie na zakończenie jego realizacji musi być osiągnięty na odpowiednim poziomie wskazanym w Regulaminie konkursu.

Jednocześnie należy podkreślić, iż wydatki związane z monitorowaniem wskaźników projektu nie mogą stanowić odrębnego zadania w projekcie. Powyższe wydatki stanowią koszty pośrednie, które zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu muszą być rozliczane na podstawie stawek ryczałtowych określonych w Rozdziale 8.4 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020.

Ponadto IZ WRPO 2014+ informuje, iż możliwe jest monitorowanie ww. wskaźnika po zakończeniu realizacji projektu (po złożeniu końcowego wniosku o płatność), jednak Beneficjent zobowiązany jest do przekazania Instytucji Zarządzającej informacji o stopniu osiągnięcia wskaźnika efektywności zatrudnieniowej.

Należy również  pamiętać, iż wszystkie założenia projektowe muszą być poparte odpowiednim uzasadnieniem, które każdorazowo podlega ocenie przez Komisję Oceny Projektów. Kwalifikowalność wydatków również oceniana jest indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań.

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn nie polega na automatycznym objęciu wsparciem 50% kobiet i 50% mężczyzn w projekcie, ale na odwzorowaniu istniejących proporcji płci w danym obszarze lub zwiększeniu we wsparciu udziału grupy niedoreprezentowanej. W związku z powyższym, jeśli zdiagnozowane bariery równościowe w danym obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu dotyczą kobiet, istnieje możliwość objęcia wyłącznie ich wsparciem w ramach projektu. Ponadto, zaznacza się, iż ocena wniosków o dofinansowanie zgodnie ze standardem minimum stanowi zawsze indywidualną ocenę osoby jej dokonującej. Weryfikacja prowadzona jest na podstawie zapisów zawartych w projekcie oraz wiedzy i doświadczenia osoby oceniającej.

Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis pułap pomocy de minimis, którą jedno przedsiębiorstwo może otrzymywać przez okres trzech lat od jednego państwa członkowskiego nie może przekroczyć 200 000 EUR.

W celu uznania danego środka wsparcia za pomoc publiczną muszą zostać łącznie spełnione cztery przesłanki:

  • wsparcie jest przyznawane przedsiębiorstwu w rozumieniu unijnego prawa konkurencji przez państwo lub pochodzi ze środków publicznych,
  • udzielane jest na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku,
  • ma charakter selektywny, czyli uprzywilejowuje określone przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa, bądź produkcję określonych towarów,
  • zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi UE.

Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że dane wsparcie nie jest uznawane za pomoc publiczną.

Beneficjent sporządzając projekt musi przeanalizować czy wydatki wpisują się powyższe zapisy i czy projekt spełnia przesłanki pomocy publicznej. W związku z powyższym pomoc, która jest skierowana bezpośrednio do przedsiębiorcy (np.: dostosowanie i adaptacja pomieszczeń oraz ich wyposażenie, czy też szkolenia dziennych opiekunów) może stanowić pomoc de minimis. Natomiast ostatecznie IZ może ustalić czy w danym przypadku występuje pomoc publiczna dopiero na etapie oceny wniosku o dofinansowanie przez Komisję Oceny Projektów.

W ramach Poddziałania 6.4.1 o dofinansowanie projektu ubiegać mogą się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej. W związku z powyższym Gmina może złożyć wniosek w ramach ww. konkursu.

Osobie biernej zawodowo oraz bezrobotnej może być wypłacone stypendium szkoleniowe. Wysokość stypendium wynosi miesięcznie 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli miesięczny wymiar godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin. W przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Możliwe jest dofinansowanie przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca realizacji szkoleń uczestnika projektu wyłącznie w uzasadnionych przypadkach. Pamiętać należy przy tym, iż wydatki, które nie zostały uwzględnione w załącznikach 8.13 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług i 8.14 Wykaz kategorii wydatków dla Działania 6.4.1 do Regulaminu konkursu, będą każdorazowo weryfikowane podczas oceny merytorycznej przez Komisję Oceny Projektów pod kątem racjonalności, zasadności i efektywności.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu finansowanie działalności bieżącej nowo utworzonych miejsc opieki nad dziećmi do 3 lat w formie żłobków lub klubów dziecięcych oraz dziennego opiekuna w ramach projektów współfinansowanych ze środków EFS następuje przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Ponadto zgodnie z zapisami ww. dokumentu nie będą przyjęte do dofinansowania projekty nadmiernie rozciągnięte w czasie, a przez to nieefektywne kosztowo, dlatego też działania projektowe powinny bezpośrednio następować po sobie, a każdy etap realizacji projektu powinien dotyczyć kompletnej grupy uczestników projektu.

W ramach typu wsparcia obejmującego nabycie/podnoszenie wymaganych prawem kompetencji kadr niezbędnych do należytego pełnienia funkcji opiekuna, wolontariusza, opiekuna dziennego możliwe jest jedynie dofinansowanie szkoleń, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna (Dz. U. z 2011 r., Nr 69, poz. 368).

Wskaźnik liczba osób pracujących, którym zapewniono opiekę nad dzieckiem do lat 3 (specyficzny), określony w załączniku 8.1 do Regulaminu konkursu w formularzu wniosku o dofinansowanie projektu został przypisany do wskaźników specyficznych dla programu i należy go wybrać z listy rozwijanej.

Istnieje możliwość sfinansowania wydatków w ramach realizacji projektu, jeżeli – w przypadku projektów ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 – mieszczą się w kategorii wydatków dla Poddziałania 6.4.1, a także ich obowiązek ponoszenia wynika z przepisów prawa.

Zgodnie z załącznikiem 8.14 do Regulaminu konkursu dotyczącym wykazu kategorii wydatków dla Poddziałania 6.4.1 istnieje możliwość sfinansowania obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy sprawowaniu opieki - obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia dziennego opiekuna od odpowiedzialności cywilnej oraz opłacania i finansowania składki na to ubezpieczenie przez podmiot zatrudniający dziennego opiekuna wynika bezpośrednio z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. 

Jednocześnie zgodnie z ww. załącznikiem istnieje możliwość sfinansowania innych wydatków poniesionych na cele działalności placówki, przyczyniające się do realizacji celów projektu. W opinii IZ koszty (ubezpieczenie budynku, podatek od nieruchomości, koszty szkolenia BHP, koszty wstępnych/okresowych badań lekarskich) – można uznać za wydatki kwalifikowalne w ramach projektu stanowiące koszty bezpośrednie zaplanowanego zadania, tj. dofinansowania działalności bieżącej przez 12 miesięcy.

Pamiętać należy przy tym, iż wydatki, które nie zostały uwzględnione w załącznikach 8.13 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług i 8.14 Wykaz kategorii wydatków dla Działania 6.4.1 do Regulaminu konkursu, będą każdorazowo weryfikowane podczas oceny merytorycznej przez Komisję Oceny Projektów pod kątem racjonalności, zasadności i efektywności.

Ponadto ww. wydatki mogą stanowić również koszty pośrednie, jeżeli związane są z administracyjną obsługą projektu, o których mowa w rozdziale 8.4 Koszty pośrednie w projektach finansowanych z EFS ww. Wytycznych i powinny być obligatoryjnie rozliczane w kosztach pośrednich, nie zaś w zadaniach merytorycznych.

Premie stanowią koszt kwalifikowalny, o ile są spełnione łącznie następujące warunki:

- zostały przewidziane w regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania danej instytucji, lub też innych właściwych przepisach prawa pracy,

- zostały wprowadzone w danej instytucji co najmniej 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie,

- potencjalnie obejmują one wszystkich pracowników danej instytucji, a zasady ich przyznawania są takie same w przypadku personelu zaangażowanego do realizacji projektów oraz pozostałych pracowników beneficjenta,

- premie przyznawane są w związku z realizacją zadań w ramach projektu na podstawie stosunku pracy.

W przypadku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych danej osoby, wydatkami kwalifikowalnymi związanymi z wynagrodzeniem personelu mogą być również dodatki do wynagrodzeń, o ile zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy, przy czym dodatek może być przyznany zarówno jako wyłączne wynagrodzenie za pracę w projekcie albo jako uzupełnienie wynagrodzenia personelu projektu rozliczanego w ramach projektu.

Dodatek może być kwalifikowalny, o ile spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

a) możliwość przyznania dodatku wynika bezpośrednio z prawa pracy,

b) dodatek został przewidziany w regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania danej instytucji lub też innych właściwych przepisach prawa pracy,

c) dodatek został wprowadzony w danej instytucji co najmniej 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, przy czym nie dotyczy to przypadku, gdy możliwość przyznania dodatku wynika z aktów prawa powszechnie obowiązującego,

d) dodatek potencjalnie obejmuje wszystkich pracowników danej instytucji, a zasady jego przyznawania są takie same w przypadku personelu zaangażowanego do realizacji projektów oraz pozostałych pracowników beneficjenta,

e) dodatek jest kwalifikowalny wyłącznie w okresie zaangażowania danej osoby do projektu,

f) wysokość dodatku uzależniona jest od zakresu dodatkowych obowiązków, przy czym w przypadku wykonywania zadań w kilku projektach u tego samego beneficjenta personelowi projektu przyznawany jest wyłącznie jeden dodatek rozliczany proporcjonalnie do zaangażowania pracownika w dany projekt.

Dodatki takie są kwalifikowalne do wysokości 40% wynagrodzenia podstawowego wraz ze składnikami z zastrzeżeniem, że przekroczenie tego limitu może wynikać wyłącznie z aktów prawa powszechnie obowiązującego.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu wsparcie w postaci staży realizowane w ramach projektów powinno być zgodne z zaleceniem Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży (Dz. Urz. UE C 88 z 27.03.2014, str. 1) oraz z Polskimi Ramami Jakości Praktyk i Staży (Polska Rama Jakości Praktyk i Staży dostępna jest na stronie: http://pszk.pl/polskie-ramy-jakosci-stazy-i-praktyk) oraz spełniać podstawowe wymogi zapewniające wysoki standard stażu. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 staż trwa nie krócej niż 3 miesiące i nie dłużej niż 12 miesięcy kalendarzowych. W okresie odbywania stażu stażyście przysługuje miesięczne stypendium w wysokości nie większej niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę naliczane proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystę. Ponadto instrument w postaci stażu należy realizować na analogicznych zasadach, jak ma to miejsce w przypadku stażu, o którym mowa w art. 53 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015r., poz. 149 z późn. zm.).

Osobą uczestniczącą w stażu może być zarówno osoba bezrobotna, jak i osoba nieaktywna zawodowo jednak udzielenie wsparcia w ramach projektów aktywizacji zawodowej każdorazowo powinno być poprzedzone identyfikacją potrzeb uczestnika projektu (w tym m.in. poprzez diagnozowanie potrzeb szkoleniowych, możliwości doskonalenia zawodowego) oraz opracowaniem lub aktualizacją dla każdego uczestnika projektu Indywidualnego Planu Działania, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10a i art. 34a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub innego dokumentu pełniącego analogiczną funkcję. Wsparcie udzielane w ramach projektów powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektów, wynikających z ich aktualnego stanu wiedzy, doświadczenia, zdolności i przeciwwskazań do wykonywania danego zawodu.

W przypadku projektów, w których wartość wkładu publicznego nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości 100.000 EUR należy stosować uproszczoną metodę rozliczania wydatków. Przy stosowaniu kwot ryczałtowych we wniosku o dofinansowanie należy wskazać i uzasadnić każdy wydatek wchodzący w skład określonej kwoty ryczałtowej (np. dotyczącej określonego zadania). Tak skonstruowany budżet podlega ocenie na etapie prac Komisji Oceny Projektów pod kątem racjonalności. Ocena kwalifikowalności każdego z wydatków polega na analizie zgodności jego poniesienia z obowiązującymi przepisami prawa unijnego i prawa krajowego oraz z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020.

Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych w ramach przedmiotowego Poddziałania, wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 350 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. W przypadku realizacji wyłącznie typu 1 projektu albo typu 1 łącznie z typem 2 i/lub 5, wartość wydatków w ramach cross-financingu może zostać zwiększona o 5%, zatem łączna wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych oraz cross-financingu ostatecznie może zostać zwiększona do 15% wartości projektu. W przypadku projektów współfinansowanych z EFS cross-financing obejmuje wyłącznie: zakup nieruchomości, infrastruktury na stałe przytwierdzonej do nieruchomości oraz dostosowanie lub adaptacje (prace remontowo – wykończeniowe) budynków i pomieszczeń. W związku z powyższym wartość wydatków poniesionych tylko na zakup środków trwałych nie może przekroczyć 10% wydatków projektu.

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w punkcie 2.1 Dane wnioskodawcy należy uzupełnić pola:

- rodzaj dokumentu rejestrowego - w zależności od rodzaju dokumentu rejestrowego, należy podać nazwę odpowiedniego rejestru, w jakim figuruje Wnioskodawca, a w przypadku podmiotów zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) - pełny numer, pod którym Wnioskodawca w nim figuruje, a w przypadku rejestracji podmiotu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), należy podać jedynie nazwę rejestru (pole niewidoczne w przypadku wybrania JST jako typu Wnioskodawcy).

- data uzyskania wpisu w dokumencie rejestrowym - należy za pomocą pola kalendarza zaznaczyć datę rejestracji przedsiębiorstwa zgodnie z odpowiednim dokumentem rejestrowym (KRS/CEIDG). W przypadku rejestracji podmiotu w CEIDG, należy podać datę rejestracji (pole niewidoczne w przypadku wybrania JST jako typu Wnioskodawcy).

W związku z powyższym wnioskodawca – Gmina, po uzupełnieniu pola Typ Wnioskodawcy – JST, nie będzie miał możliwości uzupełnienia powyższego pola.

Wnioskodawca, który w ramach projektu zamierza objąć wsparciem w postaci doradztwa personalnego/ poradnictwa zawodowego/pośrednictwa pracy i pracy tymczasowej nie musi posiadać wpisu do Rejestru Podmiotów Prowadzących Agencje Zatrudnienia jeśli sam nie będzie świadczyć ww. usług w ramach projektu. W takiej sytuacji, we wniosku o dofinansowanie należy zawrzeć informacje odnośnie posiadania takiego wpisu przez instytucję realizującą zadania z zakresu aktywizacji zawodowej i dodatkowo, jeśli całe zadanie merytoryczne będzie powierzone danej instytucji, to w budżecie projektu należy je odznaczyć jako zadanie zlecone.

Możliwe jest wniesienie do projektu wkładu finansowego pochodzącego z opłat, np. za wyżywienie dzieci. Opłaty te jednak powinny być symboliczne i nie powinny stanowić istotnej bariery uczestnictwa w projekcie. Dodatkowo, informacja na temat pobierania opłat od uczestników powinna zostać zawarta we wniosku o dofinansowanie i powinna podlegać ocenie przez Instytucję Zarządzającą pod kątem celowości i ewentualnego ograniczenia dostępu do projektu dla potencjalnych uczestników projektu. Należy zaznaczyć także, iż w ramach projektu niedozwolone jest podwójne finansowanie, tj. finansowanie tych samych wydatków w ramach działalności żłobka/klubu dziecięcego z różnych źródeł (dofinansowanie projektu w ramach WRPO 2014+, opłaty rodziców, inne).

W punkcie 5.1.6 wniosku o dofinansowanie należy przedstawić każde zadanie, które w harmonogramie realizacji projektu zostało odznaczone jako rozliczane ryczałtowo.

Wskaźniki zawarte w punkcie 4.1 i 4.2 wniosku o dofinansowanie odnoszą się do wspieranych operacji, tzn. są bezpośrednio związane z wydatkami ponoszonymi w ramach projektu (wskaźnik produktu) lub są bezpośrednim efektem dofinansowanego projektu (wskaźnik rezultatu bezpośredniego). Beneficjent ma możliwość wyboru wskaźników z Wspólnej Listy Wskaźników Kluczowych 2014-2020 określonych dla danego konkursu, wskaźników specyficznych dla Programu Operacyjnego, jak również zdefiniowania własnych wskaźników, które umożliwią rozliczenie otrzymanego dofinansowania. W sytuacji, gdy Instytucja Zarządzająca uzna, iż zaproponowane przez Beneficjenta wskaźniki są niewystarczające może zaproponować inne, bardziej odpowiadające działaniom zaplanowanym w ramach projektu.

Dodatkowo, w związku z kwotami ryczałtowymi Beneficjent zobowiązuje się osiągnąć wskaźniki wykazane w umowie o dofinansowanie. W przypadku nieosiągnięcia w pełni w ramach danej kwoty ryczałtowej ww. wskaźników, wydatki bezpośrednie, które Beneficjent poniósł na zadanie objęte kwotą ryczałtową uznaje się za niekwalifikowalne. W zakresie wskaźników innych niż wymienione w umowie, określonych we wniosku o dofinansowanie, stosuje się regułę proporcjonalności, o której mowa w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności.

Beneficjent we wniosku o dofinansowanie jest zobowiązany do wykazania wszelkich niezbędnych dokumentów potwierdzających wykonanie zadania objętego kwotą ryczałtową. Zatwierdzając wniosek o dofinansowanie projektu, Instytucja Zarządzająca uzgadnia z Beneficjentem warunki kwalifikowalności kosztów, w szczególności ustala dokumenty, na podstawie których zostanie dokonane rozliczenie projektu, a następnie wskazuje je w umowie o dofinansowanie.

Projekty mające na celu upowszechnianie opieki nad dziećmi do lat 3 mogą obejmować tworzenie i utrzymanie nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 na terenach, gdzie liczba dostępnych miejsc opieki jest niższa niż zidentyfikowane zapotrzebowanie na miejsca. Beneficjent jest zobowiązany przeprowadzić analizę uwarunkowań na podstawie m.in. odsetka dzieci objętych opieką w żłobkach, liczby dzieci w żłobkach i klubach dziecięcych na 1000 dzieci w wieku do lat 3, zróżnicowań przestrzennych w dostępie do miejsc opieki oraz potencjału i prognoz demograficznych. Założenia we wniosku o dofinansowanie muszą być poparte odpowiednim uzasadnieniem, diagnozą oraz analizą pod kątem zapotrzebowania na nowe miejsca opieki nad dziećmi do lat 3. Powyższe będzie oceniane przez Komisję Oceny Projektów.

Wydatki związane z monitorowaniem wskaźników projektu nie mogą stanowić odrębnego zadania w projekcie. Powyższe wydatki stanowią koszty pośrednie, które zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu muszą być rozliczane na podstawie stawek ryczałtowych określonych w Rozdziale 8.4 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020.

Możliwe jest monitorowanie ww. wskaźnika po zakończeniu realizacji projektu (po złożeniu końcowego wniosku o płatność), jednak Beneficjent zobowiązany jest do przekazania Instytucji Zarządzającej informacji o stopniu osiągnięcia wskaźnika efektywności zatrudnieniowej.

Kryterium efektywności zatrudnieniowej odnosi się do odsetka osób, które podjęły pracę w okresie do trzech miesięcy następujących po dniu, w którym zakończyły udział w projekcie. Pomiaru kryterium efektywności zatrudnieniowej uczestników należy dokonywać w momencie podjęcia pracy, ale nie później niż po upływie trzech miesięcy od zakończenia udziału w projekcie, a w przypadku niepodjęcia pracy przez uczestnika projektu - nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy, następujących po dniu zakończenia udziału w projekcie. Przez trzy miesiące należy rozumieć okres co najmniej 90 dni kalendarzowych. Kryterium efektywności zatrudnieniowej w przypadku stosunku pracy należy uznać za spełnione jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony na nieprzerwany okres (tj. okres zatrudnienia musi być ciągły, bez przerw – wyjątek stanowią dni świąteczne, które nie są traktowane jako przerwy w zatrudnieniu) co najmniej trzech miesięcy, przynajmniej na ½ etatu. Niemniej, w przypadku uczestników, którzy podjęli działalność gospodarczą okres monitorowania (tj. trzy miesiące) jest uzależniony od momentu rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej. Tym samym, jeżeli uczestnik w okresie trzech miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie podejmie działalność gospodarczą, osobę tę można wykazać w kryterium dopiero w momencie upływu trzech miesięcy prowadzenia firmy. Ponadto należy pamiętać, iż wskaźnik efektywności zatrudnieniowej w stosunku do wszystkich uczestników objętych aktywizacją zawodową w projekcie na zakończenie jego realizacji musi być osiągnięty na odpowiednim poziomie wskazanym w Regulaminie konkursu.

W przypadku nowoutworzonego żłobka nie ma możliwości wydłużenia jego czasu pracy. Wydłużenie czasu pracy żłobka ma zastosowanie w przypadku już funkcjonującego żłobka, w którym w ramach projektu zostały utworzone nowe miejsca opieki nad dzieckiem do lat 3.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 350 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. Niemniej jednak, w przypadku realizacji wyłącznie typu 1 projektu, tj. „tworzenie miejsc opieki nad dzieckiem do 3 roku życia w żłobkach i/lub klubach dziecięcych” albo typu 1 łącznie z typem 2 tj. „wydłużenie czasu pracy żłobków, klubów dziecięcych” i/lub 5, „aktywizacja zawodowa osób powracających, bądź wchodzących na rynek pracy po przerwie związanej z opieką nad dzieckiem do lat 3”, z wyłączeniem dotacji/pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej, subsydiowanego zatrudnienia oraz wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy wartość wydatków w ramach cross-financingu może zostać zwiększona do 15% wartości projektu. W związku z powyższym, w przypadku realizacji łącznie typów projektu 1, 2, 4, 5, i 6, cross-financing nie może zostać zwiększony do 15%, gdyż realizowane typy projektów nie stanowią wyjątku, w którym takie zwiększenie jest możliwe.

Wskaźnik produktu „Liczba osób pracujących, którym zapewniono opiekę nad dzieckiem do lat 3” mierzy liczbę osób pracujących, w tym prowadzących działalność na własny rachunek, którym zapewniono opiekę nad dzieckiem do lat 3 poprzez utworzenie miejsc w żłobkach, klubach dziecięcych, u dziennych opiekunów. Wskaźnik odnosi się do utworzonego miejsca (a nie utworzonych punktów opieki), tj. miejsca opieki nad jednym dzieckiem. Powyższy wskaźnik będzie dotyczył osób opiekujących się dziećmi do lat 3, którym w okresie opieki nad dzieckiem kończy się umowa o pracę, osób zatrudnionych na czas określony, pracujących będących w trakcie przerwy związanej z urlopem macierzyńskim, rodzicielskim – zgodnie z wymaganiami dotyczącymi grupy docelowej. Osoby pracujące w tym prowadzące działalność na własny rachunek są definiowane jak we wskaźniku kluczowym: liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych wsparciem w programie. Jeśli Projektodawca zakłada objęcie wsparciem osoby pracujące przebywające na urlopie macierzyński lub rodzicielskim, w tym również osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, wówczas należy wypełnić wartości docelowe ww. wskaźnika. Natomiast, jeśli Projektodawca planuje skierować wsparcie tylko do osób bezrobotnych i biernych zawodowo, sprawujących opiekę nad dzieckiem do lat 3, wówczas nie ma obowiązku wypełniania ww. wskaźnika produktu.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu Projektodawca zobowiązany jest do zachowania trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 w żłobkach, klubach dziecięcych i przez dziennego opiekuna, przez okres co najmniej 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu, określonej w umowie o dofinansowanie projektu. Trwałość powinna być rozumiana, jako gotowość miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 do świadczenia usług w ramach utworzonych w projekcie miejsc opieki. IZ RPO weryfikuje spełnianie powyższego warunku, po upływie okresu wskazanego w umowie o dofinansowanie projektu. W związku z powyższym trwałość nie dotyczy dofinansowania usług niań. Ponadto należy pamiętać, iż koszty wynagrodzenia oraz składek na ubezpieczenia społeczne niani sprawującej opiekę nad dzieckiem, na podstawie umowy o świadczenie usług i ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 są, zgodnie z założeniami konkursu, finansowane przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.

Zgodnie z kryterium dostępu – określonym w Regulaminie konkursu – Projektodawca składa nie więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie projektu w ramach danego konkursu.

W opinii IZ WRPO 2014+ złożenie wniosku o dofinansowanie projektu w ramach przedmiotowego konkursu, zarówno przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, jak i przez spółkę cywilną, w której wspólnikiem jest ta osoba spowoduje niespełnienie przedmiotowego kryterium i nastąpi odrzucenie wszystkich złożonych w odpowiedzi na konkurs wniosków przez tego Projektodawcę.

W sytuacji, gdy opracowanie strategii w zakresie stosowania elastycznych form i czasu pracy będzie sfinansowane ze środków własnych Beneficjenta i wydatki te nie będą stanowiły wkładu własnego w projekcie, wtedy nie należy ww. wydatków ujmować w budżecie projektu. Tym samym nie należy wybierać typu projektu nr 6 oraz nie należy danego przedsiębiorstwa ujmować w grupie docelowej jako przedsiębiorców i pracodawców w zakresie wdrażania rozwiązań na rzecz godzenia życia zawodowego z prywatnym. Dane przedsiębiorstwo nie będzie też wykazywane w punkcie 3.5.3.1a dotyczącym przewidywanej liczby instytucji objętych wsparciem EFS w ramach projektu. Wszelkie wskaźniki zawarte we wniosku o dofinansowanie powinny odnosić się do wspieranych operacji, tj. bezpośrednio związanych z wydatkami ponoszonymi w ramach projektu (wskaźnik produktu) lub bezpośrednio związanych z efektem dofinansowanego projektu (wskaźnik rezultatu bezpośredniego).

Osoby przebywające na urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim (rozumianym jako świadczenie pracownicze, który zapewnia płatny lub bezpłatny czas wolny od pracy do momentu porodu i obejmuje późniejszą krótkoterminową opiekę nad dzieckiem) są traktowane jako „osoby pracujące”. W związku z powyższym osoby będące na urlopie rodzicielskim we wniosku o dofinansowanie w punkcie 3.5.3.1 powinny być uwzględnione w ramach osób pracujących.

Zgodnie z Regulaminem konkursu osoby przebywające na urlopie wychowawczym (rozumianym jako nieobecność w pracy, spowodowana opieką nad dzieckiem w okresie, który nie mieści się w ramach urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego) są uznawane za „osoby bierne zawodowo”, chyba że są zarejestrowane już jako „osoby bezrobotne” (wówczas status bezrobotnego ma pierwszeństwo).

W opinii IZ zakładana przez Projektodawcę wartość 10 osób, w odniesieniu do wskaźnika: Liczba osób pozostających bez pracy, które znalazły pracę lub poszukują pracy po opuszczeniu programu jest bardzo niska. IZ zaznacza, iż Beneficjent powinien dążyć do osiągnięcia jak najwyższej efektywności działań projektowych, odzwierciedlonej w zaplanowanej wartości wskaźnika, która będzie podlegała ocenie dokonywanej przez Komisję Oceny Projektów w trakcie procedury wyboru projektów do realizacji oraz na etapie rozliczenia końcowego wniosku o płatność.

Liczba osób, które powróciły na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem/wychowaniem dziecka, po opuszczeniu programu to wskaźnik, na który składa się liczba osób pracujących, które wróciły na rynek pracy po urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim. Pracujący to osoby w wieku 15 lat i więcej, które wykonują pracę, za którą otrzymują wynagrodzenie, z której czerpią zyski lub korzyści rodzinne lub osoby posiadające zatrudnienie lub własną działalność, które jednak chwilowo nie pracowały ze względu na np. chorobę, urlop. Jako pracujących uznaje się również osoby prowadzące działalność na własny rachunek (działalność gospodarczą, gospodarstwo rolne lub praktykę zawodową).

Działania realizowane w ramach typu projektu nr 4 nabycie/podnoszenie wymaganych prawem kompetencji kadr niezbędnych do należytego pełnienia funkcji opiekuna, wolontariusza, opiekuna dziennego (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna) nie są skierowane do osób bezrobotnych i/lub biernych zawodowo tylko do osób stanowiących kadrę w tworzonym w ramach projektu miejscu opieki nad dzieckiem do lat 3. W związku
z powyższym, projekt zakładający aktywizację zawodową osób powracających bądź wchodzących na rynek pracy po przerwie związanej z opieką nad dzieckiem do lat 3, nie wpisuje się w ww. typ wsparcia lecz stanowi typ projektu nr 5.

Wskaźniki rezultatu bezpośredniego, w tym wskaźnik: Liczba osób pozostających bez pracy, które znalazły pracę lub poszukują pracy po opuszczeniu programu odnoszą się do sytuacji bezpośrednio po zakończeniu wsparcia, tj. w przypadku osób lub podmiotów mierzone są do 4 tygodni od zakończenia udziału uczestnika w projekcie. Wartość bazowa dotyczy wyłącznie wskaźników rezultatu. Może ona wynosić „zero” i nie wlicza się do wartości docelowej, gdyż stanowi jedynie punkt odniesienia dla określenia wartości docelowej wskaźnika, zwłaszcza jeżeli Beneficjent w realizowanym przez siebie projekcie, nie zakłada aktywizacji zawodowej dla osób korzystających z działań projektowych. Przedmiotowy wskaźnik mierzy liczbę osób, które w dniu przystąpienia do projektu były bezrobotne lub bierne zawodowo. Należy w nim uwzględnić wszystkie osoby, które w okresie do czterech tygodni po zakończeniu udziału w projekcie podjęły pracę lub jej poszukują.

Uczestnicy projektu wykazani we wskaźniku: Liczba osób pracujących, którym zapewniono opiekę nad dzieckiem do lat 3, powinni być również uwzględniani we wskaźniku: Liczba osób opiekujących się dziećmi w wieku do lat 3 objętych wsparciem w programie, ponieważ odnosi się on do wszystkich osób, które otrzymały bezpośrednie wsparcie Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zapewnienia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3.

Wskaźnik: Liczba osób opiekujących się dziećmi w wieku do lat 3 objętych wsparciem w programie mierzy liczbę osób opiekujących się dziećmi w wieku do lat trzech, które otrzymały bezpośrednie wsparcie Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zapewnienia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 oraz, w przypadku gdy wynika to ze zdiagnozowanych potrzeb osób pozostających bez zatrudnienia – w zakresie aktywizacji zawodowej. W związku z powyższym, w przypadku, gdy projekt nie przewiduje aktywizacji zawodowej wskaźnik powinien być uzupełniony ilością osób, które otrzymają bezpośrednie wsparcie na zapewnienie miejsca opieki nad dzieckiem do lat 3.

W przypadku gdy wkład własny jest wnoszony przez Partnera, którym jest gmina w punkcie VIII wniosku o dofinansowanie projektu Oświadczenia Wnioskodawcy/Partnera w oświadczeniu dotyczącym poniesienia wydatków należy zaznaczyć wartość TAK. Należy przy tym pamiętać, iż partnerstwo powinno zostać utworzone przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólny projekt. Realizacja projektów partnerskich w ramach WRPO 2014+ wymaga uczestnictwa partnerów w realizacji projektu na każdym jego etapie, co oznacza również wspólne przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu, wspólne zarządzanie projektem oraz wspólny udział partnerów w realizacji projektu. Nie jest możliwe zatem partnerstwo oparte jedynie na wsparciu potencjału  finansowego.

W przypadku, gdy Partnerzy pomiędzy sobą ustalą, który z nich ma zostać partnerem wiodącym w punkcie VIII wniosku o dofinansowanie projektu Oświadczenia Wnioskodawcy/Partnera w oświadczeniu dotyczącym partnerstwa należy wskazać odpowiedź pozytywną. Należy przy tym pamiętać, iż partnerstwo powinno zostać utworzone przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólny projekt. Realizacja projektów partnerskich w ramach WRPO 2014+ wymaga uczestnictwa partnerów w realizacji projektu na każdym jego etapie, co oznacza również wspólne przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu, wspólne zarządzanie projektem oraz wspólny udział partnerów w realizacji projektu. Nie jest możliwe zatem partnerstwo oparte jedynie na wsparciu potencjału finansowego. Ponadto zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. porozumienie lub umowa o partnerstwie nie mogą być zawarte pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1).

Wszystkim wybranym przez Wnioskodawcę wskaźnikom produktu należy przypisać wartości docelowe. Obowiązek ten nie dotyczy wskaźników horyzontalnych. Mogą one mieć wartość docelową równą „zero”. Są wprowadzone do wniosku o dofinansowanie projektu, aby możliwe było ich późniejsze monitorowanie na poziomie wniosku o płatność. W związku z powyższym wpisanie wartości zerowych we wskaźnikach horyzontalnych nie będzie skutkowało negatywną oceną oraz odrzuceniem wniosku o dofinansowanie.

Zgodnie z Regulaminem konkursu ocena spełnienia kryterium dostępu dotyczącego trwałości projektu będzie dokonywana w oparciu o zapisy w pkt. 6.1 wniosku o dofinansowanie „Trwałość projektu” i/lub całą treść wniosku o dofinansowanie. Ponadto zgodnie z Załącznikiem 8.7 do Regulaminu konkursu stanowiącego Instrukcję wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w przypadku deklaracji zachowania trwałości projektu należy w pkt. 6.1 wniosku o dofinansowanie „Trwałość projektu” wybrać z listy rozwijanej „Tak”. Jednocześnie Projektodawca powinien przedstawić w jaki sposób zostanie zachowana trwałość projektu, w tym jego rezultatów oraz opis ewentualnych zagrożeń trwałości projektu, który powinien zawierać m.in. opis poszczególnych rodzajów ryzyka i stopień ich ewentualnego wpływu na nieosiągnięcie trwałości projektu. Trwałość projektu nie jest rozumiana jako trwałość rezultatu (np. funkcjonowanie miejsc w żłobku lub klubie dziecięcym), ale jako zapewnienie kontynuacji działań o podobnym charakterze po zakończeniu realizacji projektu. W przypadku informacji dotyczących sposobu utrzymania funkcjonowania miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 po ustaniu finansowania z EFS, należy zawrzeć we wniosku informacje, z jakiego źródła, innego niż wsparcie EFS, miejsca te będą utrzymane przez okres minimum 2 lat po ustaniu finansowania z EFS, a także planowane działania zmierzające do utrzymania funkcjonowania tych miejsc opieki po ustaniu finansowania z EFS. W związku z powyższym w przypadku, gdy Beneficjent zadeklaruje we wniosku o dofinansowanie projektu spełnienie kryterium dotyczącego trwałości wsparcia musi dołożyć wszelkich starań, aby się z tego wywiązać. Ponadto Beneficjent we wniosku o dofinansowanie projektu – planując działania polegające na wyposażeniu i dostosowaniu pomieszczeń lub odpowiedniej adaptacji pomieszczeń do prowadzenia żłobka/klubu dziecięcego – zobowiązuje się jedynie do spełnienia wszelkich wymogów lokalowych i sanitarnych. Natomiast fakt uzyskania wymaganych prawem zezwoleń czy odbiorów technicznych weryfikowany jest w trakcie realizacji projektu.

Sposób przedstawienia wydatków w budżecie projektu zależy od Wnioskodawcy i Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ nie może wskazać dokładnego sposobu przedstawienia wydatków. Budżet projektu powinien być przedstawiony w sposób czytelny i możliwy do zweryfikowania przez Komisję Oceny Projektów. Należy również zwrócić uwagę, iż wszystkie wydatki w budżecie powinny być zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 – 2020.

Zgodnie z Regulaminem konkursu RPWP.06.04.01-IZ-00-30-001/15 istnieje możliwość połączenia typu 3 tj. - „wsparcie tworzenia miejsc opieki poprzez dofinansowanie usług opiekunów dziennych i niani” z typem 5 - „aktywizacją zawodową”. Należy jednak pamiętać, iż aktywizacja zawodowa może być skierowana jedynie do osób bezrobotnych lub osób biernych zawodowo, pozostających poza rynkiem pracy ze względu na obowiązek opieki nad dziećmi do lat 3. Rodzic przebywający na urlopie rodzicielskim nie wpisuje się w definicję osoby bezrobotnej, ani osoby biernej zawodowo i w związku z powyższym nie kwalifikuje się do grupy docelowej. Rodzicowi przebywającemu na urlopie rodzicielskim lub macierzyńskim, aby umożliwić mu powrót do pracy można zaproponować wsparcie tworzenia miejsc opieki poprzez dofinansowanie usług opiekunów dziennych i niani.

W przypadku nowoutworzonego żłobka nie ma możliwości wydłużenia jego czasu pracy, a więc nie ma możliwości w tym przypadku połączeniu typów projektów 1 i 2. Wydłużenie czasu pracy żłobka ma zastosowanie w przypadku już funkcjonującego żłobka, w którym w ramach projektu zostały utworzone nowe miejsca opieki nad dzieckiem do lat 3.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 350 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. Niemniej jednak, w przypadku realizacji wyłącznie typu 1 projektu, tj. „tworzenie miejsc opieki nad dzieckiem do 3 roku życia w żłobkach i/lub klubach dziecięcych” albo typu 1 łącznie z typem 2 tj. „wydłużenie czasu pracy żłobków, klubów dziecięcych” i/lub 5, „aktywizacja zawodowa osób powracających, bądź wchodzących na rynek pracy po przerwie związanej z opieką nad dzieckiem do lat 3”, z wyłączeniem dotacji/pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej, subsydiowanego zatrudnienia oraz wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy wartość wydatków w ramach cross-financingu może zostać zwiększona do 15% wartości projektu. W związku z powyższym, w przypadku realizacji łącznie typów projektu 1, 2, 4, 5, i 6, cross-financing nie może zostać zwiększony do 15%, gdyż realizowane typy projektów nie stanowią wyjątku, w którym takie zwiększenie jest możliwe.

Koszt dotyczący czynszu w okresie poprzedzającym prowadzenie bieżącej działalności żłobka nie może zostać przypisany do kategorii kosztów – „bieżące funkcjonowanie”, zgodnie z załącznikiem nr 8.14 Wykaz kategorii wydatków dla Poddziałania 6.4.1 Regulaminu konkursu. W związku z powyższym czynsz w okresie adaptacji i dostosowania obiektu nie może być uznany za kwalifikowalny.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu o dofinansowanie projektu ubiegać mogą się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej. Ponadto w ramach ww. konkursu można realizować wsparcie aktywności zawodowej osób wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad małymi dziećmi obejmujące wsparcie tworzenia miejsc opieki poprzez dofinansowanie usług opiekunów dziennych i niań i/lub doposażenie lokalu w celu sprawowania opieki przez opiekunów dziennych i nianie. Jednak nie ma możliwości realizacji projektu obejmującego tylko doposażenia miejsca pracy. Dodatkowo należy pamiętać, że zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych w ramach przedmiotowego Poddziałania, wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 350 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. W przypadku projektów współfinansowanych z EFS cross-financing obejmuje wyłącznie: zakup nieruchomości, infrastruktury na stałe przytwierdzonej do nieruchomości oraz dostosowanie lub adaptacje (prace remontowo – wykończeniowe) budynków i pomieszczeń.

Projektodawca ma możliwość ustalenia dodatkowych kryteriów premiujących przy rekrutacji osób do projektu. Natomiast potencjalna grupa docelowa zawsze musi się wpisywać w zapisy punktu 3.2 Wymagania dotyczące grupy docelowej Regulaminu konkursu tj. wsparcie skierowane jest wyłącznie do osób doświadczających trudności na rynku pracy w związku ze sprawowaną opieką nad dzieckiem do lat 3, w tym:

  • osób bezrobotnych lub biernych zawodowo pozostających poza rynkiem pracy ze względu na obowiązek opieki nad dziećmi do lat 3,
  • osób opiekujących się dziećmi do lat 3, którym w okresie opieki nad dzieckiem kończy się umowa o pracę, osób zatrudnionych na czas określony, pracujących będących w trakcie przerwy związanej z urlopem macierzyńskim, rodzicielskim lub wychowawczym.