Poddziałanie 6.6.1 Wspieranie aktywności zawodowej pracowników poprzez działania prozdrowotne
Nabór: RPWP.06.06.01–IZ-00-30-001/16 ( od 2016-02-01 do 2016-02-12 )

W odpowiedzi na wątpliwości, zgłoszone podczas szkolenia dla potencjalnych beneficjentów w ramach Poddziałania 6.6.1, dotyczące sposobu wypełniania pkt 3.5.3.1 Przewidywana liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach projektu i ich status w LSI 2014+, Instytucja Zarządzająca zwraca uwagę, iż Wnioskodawca ma obowiązek przeprowadzić możliwie najdokładniejszą analizę sytuacji grupy docelowej, którą zamierza objąć wsparciem i przedstawić dane dotyczące uczestników projektu pod względem ich aktywności na rynku pracy w tabeli 3.5.3.1. Jednak w szczególnych przypadkach, kiedy z istotnych przesłanek status uczestników na rynku pracy nie jest możliwy do określenia, Wnioskodawca może wypełnić jedynie wiersz „Ogółem”. Taka sytuacja będzie każdorazowo wnikliwie analizowana pod kątem jej zasadności, jak również pod kątem zgodności z grupą docelową przewidzianą dla danego naboru na etapie oceny wniosku o dofinansowanie.

Nie zwalnia to jednak Wnioskodawcy z obowiązku gromadzenia danych uczestników po podpisaniu umowy o dofinansowanie w aplikacji SL2014 w zakładce „Monitorowanie uczestników”, gdzie wymagane jest podanie m.in. statusu uczestnika na rynku pracy w momencie rozpoczęcia przez niego udziału w projekcie.

Wnioskodawcą może być podmiot ubiegający się o dofinansowanie projektu w ramach profilaktyki raka piersi, raka szyjki macicy posiadający lub zapewniający udział podmiotu posiadającego kontrakt z NFZ w ramach Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka piersi/raka szyjki macicy. Podpisany kontrakt z NFZ na realizację programu profilaktyki raka szyjki macicy wyłącznie w zakresie dwóch etapów, tj. podstawowy oraz diagnostyczny nie dyskwalifikuje podmiotu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie.                           

Wnioskodawca ujmuje we wniosku o dofinansowanie etapy w ramach Programu profilaktyki raka szyjki macicy/raka piersi, na które posiada zakontraktowanie
z NFZ. Jeżeli Wnioskodawca nie ma podpisanej umowy z NFZ na świadczenie pogłębionej diagnostyki istnieje możliwość skierowania pacjenta do innej placówki z listy NFZ realizującej świadczenia zdrowotne w ramach etapu pogłębionej diagnostyki

W ramach konkursu RPWP.06.06.01-IZ-00-30-001/16 nie obowiązują limity w zakresie liczby złożonych wniosków o dofinansowanie.

Prowadzenie działań z zakresu edukacji prozdrowotnej możliwe jest wyłącznie przez osoby z wykształceniem lekarskim lub pielęgniarskim (absolwentów kierunków medycznych) lub przez absolwentów kierunku zdrowie publiczne. 

Zgodnie z kryterium dostępu projekt musi być realizowany na obszarze całego województwa wielkopolskiego (wszystkich powiatów).  Należy również uwzględnić kryterium dostępu zakładające, iż grupę docelową w ramach projektu stanowią co najmniej w 10% osoby, które zamieszkują miejscowości poniżej 20 tys. mieszkańców, w tym w szczególności obszary wiejskie (zgodnie z definicją GUS) oraz kryterium premiujące mówiące, iż preferowane będą projekty, w których wśród grupy docelowej co najmniej 20% stanowią kobiety zamieszkałe na terenie powiatów i/lub gmin o szczególnie niskim poziomie zgłaszalności na badania cytologiczne, tj. o poziomie poniżej 30%. 

Weryfikacja uczestników odbywać się będzie w trakcie wypełniania ankiet w placówkach medycznych wykonujących badania profilaktyczne. Uczestnik projektu będzie zobowiązany do wskazania źródła informacji o możliwości skorzystania z badania profilaktycznego.

Wskaźnik liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS powinien zawierać liczbę osób objętych wsparciem w ramach projektu.

Jednocześnie, zgodnie z zapisami załącznika nr 8.18 Warunki realizacji przedsięwzięć w ramach Programu profilaktyki raka szyjki macicy program profilaktyki raka szyki macicy składa się z 3 etapów. W związku z powyższym niezależnie od etapów, w których bierze udział uczestniczka powinna być wykazywana w projekcie jako jedna osoba. Celem przedmiotowego wskaźnika jest określenie liczby osób objętych wsparciem w ramach danego projektu a nie określenie liczby udzielonych świadczeń zdrowotnych.

Podmiot ubiegający się o dofinansowanie działań w zakresie profilaktyki wykrywania raka piersi/raka szyjki macicy zobligowany jest do posiadania lub zapewnienia udziału podmiotowi posiadającemu kontrakt z NFZ w ramach Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka piersi/Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka szyjki macicy.

 

W sytuacji, kiedy Wnioskodawca w trakcie realizacji projektu utraci kontrakt z NFZ
w ramach Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka piersi / Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka szyjki macicy i jednocześnie nie będzie zapewniał udziału w projekcie innego podmiotu posiadającego taki kontrakt z NFZ, Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ może rozwiązać umowę o dofinansowanie za nierealizowanie projektu zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie. W konsekwencji, Beneficjent ma prawo do wydatkowania wyłącznie tej części otrzymanych transz dofinansowania, które odpowiadają prawidłowo zrealizowanej części projektu, tj. rozliczonej zgodnie z regułą proporcjonalności, o której mowa w wytycznych w zakresie kwalifikowalności.

Zgodnie z pkt. 3.1 Regulaminem konkursu o dofinansowanie projektu Wnioskodawcą może być zarówno spółka z o.o. tworząca podmiot leczniczy, ponieważ zgodnie z art. 3 Kodeksu Pracy wpisuje się w definicję pracodawcy, jak również niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, świadczący usługi medyczne w publicznym systemie zdrowia. Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z kryterium dostępu podmiot ubiegający się o dofinansowanie działań w zakresie profilaktyki wykrywania raka piersi / raka szyjki macicy posiada lub zapewnia udział podmiotu posiadającego kontrakt z NFZ w ramach populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka piersi / populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka szyjki macicy.

Wskaźnik „Liczba osób, które dzięki interwencji EFS zgłosiły się na badanie profilaktyczne” wskazuje, iż 60% uczestników kampanii edukacyjno-promocyjnej finansowanej ze środków EFS zgłosi się na badanie profilaktyczne.

Wartość docelowa wskaźnika „Liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS” wskazana w Regulaminie konkursu nie dotyczy konkretnego projektu, lecz jest to wartość planowana do osiągnięcia w ramach alokacji dostępnej dla całego Poddziałania 6.6.1. Projektodawca we wniosku o dofinansowanie określa wielkość grupy docelowej w oparciu o analizę przeprowadzoną na obszarze i wśród grupy jaką chce objąć wsparciem.

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 – 2020 zlecenie usługi merytorycznej w ramach projektu oznacza powierzenie wykonawcom zewnętrznym, nie będącym personelem projektu, realizacji działań merytorycznych przewidzianych w ramach danego projektu. Jako zlecenia usługi merytorycznej nie należy rozumieć:

a) zakupu pojedynczych towarów lub usług, jak np. wysyłka zaproszeń przez pocztę polską,

b) angażowania personelu projektu.

Ponadto należy pamiętać, iż wartość wydatków związanych ze zleceniem usług merytorycznych w ramach projektu nie może przekroczyć 30 % wartości projektu.

W ramach projektu koszt badania mammograficznego uczestnika projektu może zostać wykazany w projekcie jako wkład własny beneficjenta, pod warunkiem, że źródłem jego sfinansowania są środki NFZ będące w dyspozycji beneficjenta lub partnera projektu.

W projekcie dopuszcza się zakup cytobusa/mammobusa ze środków dofinansowania, z zastrzeżeniem, iż zakup środków trwałych oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu i musi być zgodny z warunkami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności. Wydatki ponoszone na zakup środków trwałych powyżej dopuszczalnej kwoty mogą być sfinansowane ze środków własnych Beneficjenta. Niemniej jednak należy pamiętać, iż w pierwszej kolejności należy rozważyć możliwość wypożyczenia cytobusa/mammobusa, które generuje niższy koszt, przynosząc jednakowy skutek. Planowany zakup wymaga szczegółowego uzasadnienia we wniosku o dofinansowanie projektu oraz zagwarantowania trwałości rezultatu projektu.

Warunki w kryterium dostępu: programy polityki zdrowotnej powinny zawsze obejmować podstawowy poziom opieki – lekarzy i pielęgniarki POZ i/lub realizacja projektu odbywa się w partnerstwie z co najmniej jedną placówką POZ z każdego powiatu oraz miast na prawach powiatu, traktowane są rozłącznie i do uznania ww. kryterium za spełnione wymagane jest spełnienie jednego z nich.

Ponadto, jeśli Beneficjent we wniosku o dofinansowanie założy, iż realizacja projektu odbywać się będzie w partnerstwie z co najmniej jedną placówką POZ z każdego powiatu oraz miast na prawach powiatu, to na etapie oceny formalno-merytorycznej wystarczające jest jego zapewnienie o zamiarach podjęcia takiego partnerstwa. Natomiast, fakt jego nawiązania będzie weryfikowany w trakcie realizacji projektu.

Punkt 3.5.3.1 wniosku o dofinansowanie odnosi się do osób, które spełniają warunki uczestnika projektu określone w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, zgodnie z którymi jako uczestników projektu wykazuje się wyłącznie te osoby, które można zidentyfikować i uzyskać od nich dane niezbędne do określenia wspólnych wskaźników produktu (np.: płeć, status na rynku pracy, wiek, wykształcenie) i dla których planowane jest poniesienie określonego wydatku.

W związku z powyższym, wybierając formy wsparcia w projekcie należy zwrócić uwagę na fakt, iż powinny one określać skuteczność działania i powinny być skierowane wyłącznie do uczestników projektu, którzy będą wykazani w pkt. 3.5.3.1 wniosku.

Ponadto, Projektodawca we wniosku o dofinansowanie określa wielkość grupy docelowej w oparciu o analizę przeprowadzoną na obszarze i wśród grupy jaką chce objąć wsparciem.

Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, iż wykaz świadczeniodawców realizujących działania w zakresie profilaktyki wykrywania raka piersi/raka szyjki macicy w Wielkopolsce dostępny jest na stronie internetowej http://nfz-poznan.pl/ w zakładce dla pacjenta. Pod wskazanym adresem, umieszczona jest lista świadczeniodawców, realizujących w latach 2012 - 2016 programy profilaktyczne, finansowane przez Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia.

Ponadto, IZ WRPO 2014+ nadmienia, iż 1 grudnia 2015 r. została ogłoszona Uchwała nr 208 Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2016 – 2024 pod nazwą „Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych”, zakładająca m. in. realizację badań przesiewowych w kierunku wczesnego wykrywania raka piersi oraz badań przesiewowych w kierunku profilaktyki i wczesnego wykrywania raka szyjki macicy.

Wskaźnik produktu „Liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS” odnosi się do osób będących odbiorcami kampanii informacyjno-edukacyjnej, które spełniają warunki uczestnika projektu określone w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, zgodnie z którymi jako uczestników projektu wykazuje się wyłącznie te osoby, które można zidentyfikować i uzyskać od nich dane niezbędne do określenia wspólnych wskaźników produktu (np.: płeć, status na rynku pracy, wiek, wykształcenie) i dla których planowane jest poniesienie określonego wydatku. We wskaźniku tym zawierają się także osoby, które w związku z udziałem w ww. kampanii zgłoszą się do udziału w programach zdrowotnych współfinansowanych z EFS. Dodatkowo zaznacza się, iż w obszarach wspieranych z EFS w ramach WRPO 2014+ nie będą finansowane kampanie promocyjne – działania upowszechniające będą realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań wdrożeniowych. Kwalifikowane są natomiast m.in. działania informacyjno-edukacyjne, obejmujące realizację warsztatów, spotkań oraz kosztów z nimi związanych służące zwiększeniu zgłaszalności do udziału w świadczeniach zdrowotnych w ramach Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka piersi/Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka szyjki macicy.

Ponadto, wartość docelowa wskaźnika wskazana w Regulaminie konkursu nie dotyczy konkretnego projektu, lecz jest to wartość planowana do osiągnięcia w ramach alokacji dostępnej dla całego Poddziałania 6.6.1. Projektodawca we wniosku o dofinansowanie określa wielkość grupy docelowej w oparciu o analizę przeprowadzoną na obszarze i wśród grupy jaką chce objąć wsparciem.

Wskaźnik „Liczba osób, które dzięki interwencji EFS zgłosiły się na badanie profilaktyczne” wskazuje, iż 60% uczestników kampanii edukacyjno-promocyjnej finansowanej ze środków EFS i zaplanowanej we wniosku o dofinansowanie zgłosi się na badanie profilaktyczne (dotyczy wszystkich badań profilaktycznych, nie tylko finansowanych z EFS). Wskaźnik obejmuje też osoby otrzymujące wsparcie pośrednie (nie będące uczestnikami projektów w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020).  Zwraca się jednak uwagę na fakt, iż w ramach projektu ze środków dofinansowania nie może zostać sfinansowany koszt badania mammograficznego/cytologicznego uczestnika projektu, którego finansowanie jest zagwarantowane ze środków NFZ. Koszt ten może jednak zostać wykazany w projekcie jako wkład własny beneficjenta, pod warunkiem, że źródłem jego sfinansowania są środki NFZ będące w dyspozycji beneficjenta lub partnera projektu.  

Formy wsparcia w projekcie powinny określać skuteczność działania i powinny być skierowane wyłącznie do uczestników projektu (spełniających warunki określone w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020). W związku z powyższym, zaproponowane sposoby pomiaru są nieadekwatne. W przypadku wskaźnika dotyczącego Liczby osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS odnoszącego się do uczestników projektu, odpowiednim sposobem jego pomiaru są, np. badania ankietowe przeprowadzone wśród osób, które biorą udział w badaniach.