Poddziałanie 7.2.2 Usługi społeczne i zdrowotne – projekty konkursowe
Nabór: RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16 ( od 2016-03-14 do 2016-03-25 )

W przypadku, gdy Wnioskodawca planuje w ramach Działania 7.2 Usługi społeczne i zdrowotne realizować projekt z zakresu usług asystenckich i opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania, to w odniesieniu do kryterium trwałości projektu, trwałość ta oznacza instytucjonalną gotowość podmiotów do świadczenia usług społecznych o zakresie zbliżonym do usług świadczonych w ramach projektu i o podobnej jakości. Oznacza to, że w przypadku wystąpienia popytu na usługę (w tym przypadku wystąpienia popytu na usługi asystenckie i opiekuńcze świadczone w miejscu zamieszkania) Beneficjent musi być gotowy do świadczenia usługi o zakresie zbliżonym do usługi świadczonej w ramach projektu i podobnej jakości. W przypadku niewystąpienia popytu na te usługi nie ma konieczności zatrudnienia kadry, jednak w przypadku wystąpienia popytu na usługę (zgłoszenia się po usługę) kadra ta musi być zatrudniona, a tym samym usługa uruchomiona. Aktualna informacja dotycząca liczby miejsc oferowanych przez podmiot po projekcie w okresie trwałości musi być obowiązkowo opublikowana na stronie internetowej Beneficjenta. Potencjalni odbiorcy usług muszą mieć dostęp do informacji o tym, że mogą zgłosić się po usługę (pkt. 6.1.21 Zasad ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania 7.2 Usługi społeczne i zdrowotne, Poddziałania 7.2.1 Usługi społeczne – projekty pozakonkursowe; pkt. 7.1.22. Regulaminu konkursu RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16). Dodatkowo IZ WRPO 2014+ informuje, iż Beneficjent musi być gotowy do świadczenia usługi o zakresie zbliżonym do usługi świadczonej w ramach projektu i podobnej jakości bez otrzymania dodatkowych środków publicznych na te działania.

Zgodnie z kryterium dostępu dla projektów realizowanych w ramach Poddziałania 7.2.1 Usługi społeczne – projekty pozakonkursowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne Beneficjent zapewnia trwałość miejsc świadczenia usług społecznych utworzonych w ramach projektu po jego zakończeniu, co najmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu. Okres ten wynosi co najmniej 24 miesiące.

Z kolei zgodnie z kryterium dostępu dla Poddziałania 7.2.2 Usługi społeczne i zdrowotne – projekty konkursowe Beneficjent zapewnia trwałość miejsc świadczenia usług społecznych utworzonych w ramach projektu po jego zakończeniu co najmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu, z zastrzeżeniem, że okres ten nie może być krótszy niż 2 lata. IZ WRPO zwraca uwagę, że maksymalny okres realizacji projektu wynosi 36 miesięcy, tym samym okres trwałości projektu powinien być odpowiednio długi.

Jednocześnie Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ zaznacza, iż realizacja projektu nie może spowodować zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług asystenckich lub opiekuńczych przez beneficjenta oraz zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania przez beneficjentów usług asystenckich lub opiekuńczych (pkt. 6.3.15 Zasad ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania 7.2 Usługi społeczne i zdrowotne, Poddziałania 7.2.1 Usługi społeczne – projekty pozakonkursowe; pkt. 7.3.15 Regulaminu konkursu RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16).

IZ WRPO 2014+ zwraca uwagę, iż Beneficjent ma możliwość dopuszczenia częściowej lub całkowitej odpłatności za usługi asystenckie lub opiekuńcze, dla osób innych niż osoby z niepełnosprawnościami i osoby niesamodzielne, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej. Beneficjent może zaproponować własne zasady odpłatności skorelowane z zasadami dotychczas stosowanymi przez beneficjenta. Zasady odpłatności uzależnione są w szczególności od sytuacji materialnej osób niesamodzielnych i ich opiekunów faktycznych, rodzaju usługi i specyfiki grupy docelowej. Stosowanie odpłatności w projekcie musi być zaplanowane i uzasadnione we wniosku o dofinansowanie projektu, przy czym odpłatności te stanowią wkład własny w projekcie (pkt. 6.3.16 Zasad ubiegania się o dofinansowanie; pkt. 7.3.16 Regulaminu konkursu).

Jednocześnie, Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ zwraca uwagę, że możliwość wykorzystania opłat nie może ograniczać udziału w projekcie grupom docelowym wspieranym z EFS. Opłaty powinny być symboliczne i nie stanowić istotnej bariery uczestnictwa w projekcie. Informacja na temat pobierania opłat od uczestników powinna zostać zawarta we wniosku o dofinansowanie projektu i będzie podlegać ocenie pod kątem celowości i ewentualnego ograniczenia dostępu do projektu dla potencjalnych uczestników projektu (pkt. 6.3.17 Zasad ubiegania się o dofinansowanie; pkt. 7.3.17 Regulaminu konkursu).

Ustalone zasady odpłatności mogą obowiązywać także w okresie trwałości projektu. Odpłatność za usługi asystenckie lub opiekuńcze może być jednym z elementów zapewnienia trwałości świadczenia usługi. Przykładowo możliwe jest pobieranie odpłatności za świadczenie usług, które w okresie realizacji projektu były świadczone bezpłatnie.

Zgodnie z kryterium dostępu nr 3 „Kryterium doświadczenia Wnioskodawcy” - zawartym w Regulaminie konkursu dla Poddziałania 7.2.2 - wnioskodawcą może być podmiot posiadający co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy ze środowiskiem zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Zdaniem IZ WRPO 2014+ zapewnienie odpowiedniego poziomu wykonywanych usług jest ważnym czynnikiem poprawiającym jakość usług społecznych, który umożliwi większą efektywność i skuteczność realizowanych działań.  W związku z powyższym wnioskodawca, który nie posiada wymaganego doświadczenia, nie spełnia w/w kryterium dostępu, a tym samym niespełnienie kryterium dostępu będzie skutkowało odrzuceniem wniosku na etapie jego oceny.

Definicja opiekuna faktycznego zawarta została w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020, zgodnie z którą opiekun faktyczny to osoba pełnoletnia opiekująca się osobą niesamodzielną, niebędąca opiekunem zawodowym i niepobierająca wynagrodzenia z tytułu opieki nad osobą niesamodzielną, najczęściej członek rodziny.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu, wybór partnerów w projekcie następuje zgodnie z art. 33 ustawy wdrożeniowej oraz ograniczony jest wyłącznie do podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie (tj.: podmiotów ekonomii społecznej, organizacji pozarządowych, instytucji rynku pracy, podmiotów utworzonych przez jst realizujące zadania publiczne, jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych oraz utworzonych przez nie podmiotów, państwowych jednostek budżetowych, jednostek organizacyjnych jst w zakresie poprawy dostępu do usług wsparcia rodziny i sytemu pieczy zastępczej, osób starszych i z niepełnosprawnościami). W związku z powyższym spółka z o.o. nie może być partnerem w projekcie w ramach przedmiotowego konkursu. Ponadto zgodnie z kryterium dostępu nr 15 (kryterium dotyczące podmiotów, przez które projekt może być realizowany) projekt powinien być realizowany przez podmiot ekonomii społecznej, organizację pozarządową lub podmiot, o którym mowa w art. 3. ust 3 pkt. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie lub w partnerstwie z takim podmiotem. Jednocześnie IZ zaleca, aby Projektodawca realizując projekt w partnerstwie, przy wyborze partnera preferował podmioty, których statutowa działalność związana jest z planowanym obszarem interwencji projektu - preferowane powinny być podmioty działające w lokalnych społecznościach, obejmujących gminę/y danego powiatu, w których realizowane będą działania projektu.

Jednocześnie IZ WRPO 2014+ zwraca uwagę iż, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r., poz. 149) w przypadku gdy spółka z o.o. posiada wpis do rejestru agencji zatrudnienia lub rejestru instytucji szkoleniowych - jako instytucja rynku pracy - jest uprawniona do realizacji projektu w ramach ww. konkursu.

W przypadku realizacji w ramach niniejszego konkursu projektu dotyczącego usług teleopieki, kosztem kwalifikowalnym będzie koszt wykupienia przez Projektodawcę dostępu do systemu, w tym również np. koszt podłączenia uczestników projektu do sytemu, opłata abonamentowa, zakup aparatów telefonicznych, wynagrodzenie ekspertów świadczących usługi w ramach systemu (przykładowe koszty zostały przedstawione w Załączniku nr 8.13 do Regulaminu konkursu, należy jednak pamiętać, iż Wnioskodawca może zaproponować własne wydatki,  nieuwzględnione w ramach poszczególnych kategorii, o ile są one zasadne i wynikają z zaplanowanych zadań we wniosku).

Jednocześnie IZ WRPO 2014+ podkreśla, iż o ile istnieje możliwość wykupienia dostępu do systemu również  od podmiotu działającego poza  obszarem województwa wielkopolskiego, o tyle działania projektowe powinny być skierowane do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego (tj. w przypadku osób fizycznych – uczą się, pracują lub zamieszkują na obszarze województwa wielkopolskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) oraz projekt powinien być realizowany na obszarze województwa wielkopolskiego, tj. zatrudnieni w ramach funkcjonującego systemu specjaliści zobowiązani są świadczyć usługi na obszarze województwa wielkopolskiego.     

IZ WRPO 2014+ przypomina, iż nie ma możliwości w ramach projektu stworzenia systemu teleopieki.

IZ WRPO 2014+ informuje, iż w ramach projektów realizowanych w Poddziałaniu 7.2.2 jako jedno z działań umożliwiających osobom z niepełnosprawnościmai i osobom niesamodzielnym w miarę możliwości samodzielne funkcjonowanie w celu pozostania tych osób w lokalnej społeczności, dopuszcza się finansowanie wypożyczenia sprzętu niezbędnego do opieki nad osobami niesamodzielnymi lub sprzętu zwiększającego samodzielność tych osób tj. także sprzętu rehabilitacyjnego.

 IZ WRPO 2014+ wskazuje jednocześnie, iż zakup sprzętu specjalistycznego dla osób z niepełnosprawnościami i osób niesamodzielnych w zakresie nierefundowanym przez NFZ, PFRON lub inne źródła jest możliwy tylko i wyłącznie w przypadku, gdy nie ma możliwości wypożyczenia.

Koszt zarówno wypożyczenia, jak i ewentualnego zakupu  powinien być zgodny załącznikiem 7.11 do Zasad ubiegania się o dofinansowanie - Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług).

Ponadto IZ WRPO 2014+ informuje, iż w ramach projektów dotyczących usług społecznych, w szczególności usług opiekuńczych, umożliwia finansowanie usług zdrowotnych, o ile usługi te są niezbędne do zapewnienia kompleksowego wsparcia osobom zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. W związku z powyższym IZ WRPO 2014+ jako uzupełnienie usług społecznych dopuszcza tworzenie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego. Należy jednak podkreślić, iż każdorazowo zasadność utworzenia wypożyczalni będzie podlegała ocenie dokonywanej na etapie oceny wniosku o dofinansowanie projektu przez Komisję Oceny Projektów.

Zgodnie z kryterium dostępu w ramach Konkursu zamkniętego nr RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16 Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 o dofinansowanie mogą ubiegać się podmioty posiadające co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy ze środowiskiem zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. IZ WRPO 2014+ podkreśla, iż przedmiotowe doświadczenie należy rozumieć nie przez pryzmat doświadczenia zawodowego kadry zatrudnionej w danej organizacji, ale jako przynajmniej 3-letni okres funkcjonowania organizacji na rynku usług społecznych.

Zgodnie z definicją zawartą w Załączniku nr 8.1  Wykaz wskaźników produktu i rezultatu bezpośredniego stosowanych w ramach naboru dla Poddziałania 7.2.2. do Regulaminu konkursu wskaźnik  Liczba JST, w których wdrożono w partnerstwie z partnerami społecznymi system realizacji usług społecznych mierzy liczbę jednostek samorządu terytorialnego, w których wdrożono w partnerstwie z partnerami społecznymi system realizacji usług społecznych lub usługi społecznej. Wskaźnik ten odnosi się do typu projektu służącego dostarczaniu narzędzi rozwoju usług społecznych lokalnym usługodawcom i zwiększenie potencjału lokalnych społeczności do samodzielnego świadczenia usług społecznych, z wykorzystaniem narzędzi deinstytucjonalizacji, tj. dotyczy działań realizowanych w ramach typu 5 (typ 5 - nazwa zgodna ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020).

Zgodnie z treścią kryterium dostępu nr 15 dotyczącym podmiotów przez które może być realizowany projekt (Projekt może być realizowany przez podmiot ekonomii społecznej lub organizacje pozarządową lub podmiot, o którym mowa w art.3. ust.3 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego wolontariacie lub w partnerstwie z takim podmiotem (stosuje się dla typu projektu nr 1, 2, 3, 5), IZ informuje, iż OPS nie może samodzielnie przystąpić do konkursu.

Zgodnie z  Regulaminem konkursu w ramach Działania 7.2 Usługi społeczne i zdrowotne Poddziałania 7.2.2 Usługi społeczne i zdrowotne – projekty konkursowe w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, w jednym projekcie Beneficjent może łączyć dopuszczone w działaniu typy realizowanych operacji. Regulamin dopuszcza i wskazuje następujące typy operacji:

1. projekty poprawiające dostęp do usług wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym działań na rzecz usamodzielnienia osób opuszczających pieczę zastępczą,

2. projekty poprawiające dostęp do usług opiekuńczych i asystenckich,

3. projekty zwiększające dostęp do mieszkalnictwa wspomaganego,

4. projekty służące dostarczaniu narzędzi rozwoju usług społecznych lokalnym usługodawcom i zwiększenie potencjału lokalnych społeczności do samodzielnego świadczenia usług społecznych i zdrowotnych, z wykorzystaniem narzędzi deinstytucjonalizacji (wyłącznie z typem 1, 2 lub 3).

Odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dotyczący wynagrodzenia asystenta rodziny i koordynatora pieczy zastępczej może stanowić wydatek kwalifikowany w ramach projektu.

Zgodnie z rozdziałem 6.16 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Fundusz Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 koszty związane z wynagrodzeniem personelu mogą być kwalifikowalne w ramach projektu, o ile wynika to ze specyfiki projektu, na warunkach określonych w Wytycznych. W ramach wynagrodzenia personelu, niekwalifikowalne są świadczenia realizowane ze środków ZFŚS dla personelu projektu oraz koszty składek i opłat fakultatywnych, niewymaganych obowiązującymi przepisami prawa krajowego, chyba że:

  1. zostały przewidziane w regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania danej instytucji lub też innych właściwych przepisach prawa pracy oraz,
  2. zostały wprowadzone w danej instytucji co najmniej 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie oraz,
  3. potencjalnie obejmują wszystkich pracowników danej instytucji, a zasady ich odprowadzania/przyznawania są takie same w przypadku personelu zaangażowanego do realizacji projektów oraz pozostałych pracowników beneficjenta.

IZ WRPO 2014+ nadmienia, iż dodatkowe wynagrodzenie z tytułu wysługi lat do wynagrodzenia asystenta rodziny i koordynatorów pieczy zastępczej jest kwalifikowalne w ramach projektu jeżeli wynika bezpośrednio z przepisów prawa lub wynika z przepisów wewnątrzzakładowych (układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania).

IZ WRPO 2014+ zaznacza, że wydatkiem kwalifikowalnym mogą być koszty podróży  pracowników zaangażowanych w realizację projektu. Zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych niebędących własnością pracodawcy następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej między pracodawca a pracownikiem, o używanie pojazdu do celów służbowych, na warunkach określonych w Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Wydatki te mogą stanowić wkład własny ramach projektu.

Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+  wyjaśnia, iż w ramach konkursu nr RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16 możliwa jest realizacja projektu zakładającego wsparcie usług dla osób niesamodzielnych w formie usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania.

Należy jednak podkreślić, iż świadczone w projekcie usługi opiekuńcze powinny spełniać definicję usług świadczonych w lokalnej społeczności. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 będą to usługi umożliwiające osobom niezależne życie w środowisku lokalnym. Usługi te powinny być świadczone w sposób zindywidualizowany, umożliwiający kontrolę nad swoim życiem, zapewniający, że odbiorcy tych usług nie są odizolowani od ogółu społeczności, gwarantujący, że wymagania organizacyjne nie mają pierwszeństwa przed indywidualnymi potrzebami. Oferowane w projekcie świadczenia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników i ich rodzin.

IZ WRPO 2014+ zwraca uwagę, iż w przypadku wsparcia dla usług asystenckich/opiekuńczych w ramach projektu Beneficjent zapewnia, iż procentowo zwiększy się liczba miejsc świadczenia usług asystenckich/opiekuńczych prowadzonych przez danego Beneficjenta w stosunku do danych za rok poprzedzający rok rozpoczęcia realizacji projektu (kryterium dostępu nr 7). Ponadto projekt powinien zakładać zwiększenie liczby godzin świadczonych usług opiekuńczych i/lub asystenckich poprzez świadczenie ich zgodnie z indywidualnymi potrzebami usługobiorcy, w godzinach popołudniowych, wieczornych oraz w weekendy (kryterium dostępu nr 11). Beneficjent zobowiązany jest także do osiągnięcia wskaźnika efektywności społeczno-zatrudnieniowej na zasadach określonych w Regulaminie konkursu zamkniętego nr: RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16 Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, pamiętając, iż efektywność społeczno-zatrudnieniowa jest mierzona wyłącznie w odniesieniu do osób, które są aktywizowane.

Jednocześnie IZ WRPO 2014+ wskazuje, iż premiowane będą projekty zakładające tworzenie miejsc świadczenia usług opiekuńczych w formie usług świadczonych w lokalnej społeczności na terenie gminy/gmin, w których nie świadczono dotychczas usług opiekuńczych (kryterium premiujące nr 3) oraz projekty zakładające zwiększenie dostępności i przystępności cenowej dziennych domów pomocy oraz zapewniających różnorodności form angażujących ich uczestników w działalność społeczną i kulturalną na terenie gminy/gmin województwa wielkopolskiego, gdzie nie funkcjonują dzienne domy pomocy (kryterium premiujące nr 4). Dodatkowo premiowane będą projekty zakładające wsparcie opiekunów faktycznych (kryterium premiujące nr 5).

Instytucja Zarządzająca, informuję iż w Regulaminie konkursu nr RPWP.07.02.02-IZ-00-30-001/16 w załączniku nr 8.18 - Lista oświadczeń Wnioskodawcy/Partnera nastąpiła omyłka pisarska w oświadczeniu nr 13 tj. w jego treści wskazano odwołanie do oświadczenia nr 14 zamiast oświadczenia nr 12.