Table of Contents Table of Contents
Previous Page  9 / 25 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 25 Next Page
Page Background

kształcenia zawodowego, ale często podkreślają –

i mają rację! – że utworzenie stanowiska do nauki dla

licealisty jest dużo tańsze niż dla ucznia „zawodów-

ki”, któremu dla efektywnej edukacji trzeba stworzyć

warsztaty, laboratoria.

 To chyba nie jest aż tak wielki problem, prze-

cież można współpracować z zakładem pracy.

Uczniowie mogą uczęszczać na praktyki, zbie-

rać doświadczenie „na polu walki”, a nie tylko na

„poligonie”. Ot, choćby unijny projekt „Czas za-

wodowców”.

 Oczywiście – to się dzieje. Wspomniany projekt

nieprzypadkowo dookreślony frazą „wielkopolskie

kształcenie zawodowe” zainicjował nowe i nowo-

czesne myślenie o kształceniu powiązanym z równo-

ległym zdobywaniem doświadczenia zawodowego.

Został doskonale przyjęty przez szkoły i pracodaw-

ców. To dzięki niemu udało się u wielkopolskich

pracodawców zorganizować praktyki i staże dla

uczniów, rozwinąć i – co ważne! – upowszechnić sy-

stem doradztwa edukacyjno-zawodowego. Mamy

nareszcie nowe, innowacyjne programy kształcenia

modułowego i skutecznie wdrożony system kształ-

cenia e-learningowego. Korzyści okazały się więc

obustronne, tu nikt nikomu nie świadczył uprzej-

mości – nauczyciele zostali przygotowani do prowa-

dzenia zajęć w oparciu o wypracowane przez firmy

programy kształcenia, a szkoły pozyskały dodatkowe

narzędzia i materiały dydaktyczne. Skoro nie mamy

stosownego laboratorium czy warsztatu we własnej

szkole, a z reguły nie mamy – to jedziemy do przed-

siębiorstwa, które samo w sobie stanowi jeden wielki

warsztat i laboratorium.

 Może Pani wskazać przykłady udanej współ-

pracy szkół i przedsiębiorstw?

 Nie trzeba daleko szukać – to są klasy patronackie

w oparciu o wielkich pracodawców jak Volkswagen,

Aesculap-Chifa, Solaris, ale i mniejsze w Pleszewie

czy Kaliszu. To są inicjatywy propagujące kształce-

nie zawodowe w ramach działania specjalnych stref

ekonomicznych (w Wielkopolsce jest ich pięć), to jest

możliwość odbywania praktyk zawodowych w re-

nomowanych i nowoczesnych firmach, również za

granicą, które jednocześnie dają możliwość stałego

zatrudnienia. Szczególną rolę odgrywa bezpośred-

nia współpraca szkoły z pracodawcami na lokalnym

rynku tak, by nauka zawodu odbywała się w rzeczy-

wistych warunkach pracy w kontakcie z nowoczesną

technologią, czyli – jak pani powiedziała – na „polu

walki”. Ten kontakt ułatwiają także powiatowe tar-

gi pracy, gdzie pracodawcy z okolic spotykają się ze

szkołami, które kształcą im pracowników.

 Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny

na lata 2014-2020 wspierać będzie szkolnictwo

zawodowe. Na co najbardziej przydałoby się

obecnie wsparcie w Wielkopolsce?

 Najważniejsze to dostosować kształcenie zawo-

dowe do aktualnych potrzeb rynku pracy. Musimy

poprawić doradztwo zawodowe, lepiej promować

wśród młodzieży kształcenie ustawiczne, konse-